Novo-direktør: Victoza-data skal stabilisere markedsandelen

Det danske medicinalselskab Novo Nordisk håber på, at et nyt hjerte-kar-studie med diabetesmidlet Victoza vil booste dets profil og vende udviklingen med tabte markedsandele.
Foto: Novo Nordisk/PR
Foto: Novo Nordisk/PR
AF RITZAU FINANS

Det er Novo Nordisks kommercielle håb, at hjerte-kar-studiet med Victoza vil kunne sætte prop i hullet og stabilisere midlets markedsandel.

I takt med at konkurrenterne har sendt nye GLP-1-analoger på markedet, er Victozas dominerende position nemlig blevet mindre udtalt. Især Eli Lillys ugentlige GLP-1-analog, Trulicity, har vundet markedsandele fra Victoza, der skal tages én gang dagligt.

Men hjerte-kar-dataene fra det såkaldte Leader-studie, der fremlægges mandag kl. 21.15-23.15 dansk tid som den absolutte hovedbegivenhed på den amerikanske diabetesforenings årsmøde, kan forhåbentlig ændre på den udvikling, vurderer Novo Nordisks forskningsdirektør, Mads Krogsgaard Thomsen. Det skyldes, at data viser, at Victoza beskytter mod alvorlige hjerte-kar-lidelser.

"Lige nu taber vi markedsandele. Vi er gået fra 62 pct. af markedet til 52 pct., så vores mål er at stabilisere den nuværende andel samtidig med, at der er et momentum i markedet, der indebærer 30 pct. vækst for GLP-1-klassen i USA," siger Mads Krogsgaard Thomsen til Ritzau Finans under et interview på årsmødet.

Trulicity vinder frem

Tal fra analysehuset IMS viser, at Victoza, siden Eli Lilly lancerede Trulicity, har tabt markedsandele og i dag sidder på lige over halvdelen af markedet. Også Astrazenecas GLP-1-forretning er gået baglæns, mens Trulicity er kommet op på omkring 17 pct. af markedet, og Tanzeum fra Glaxosmithkline er nået op på omtrent 10 pct.

Da hele markedet for GLP-1-analoger til gengæld er i kraftig vækst i USA og det seneste år voksede omkring 30 pct., er også Victozas salgskurve målt i kroner stærkt opadgående, selv om der tabes markedsandele.

I første kvartal steg det samlede salg af Victoza på verdensplan med 15 pct. organisk til knap 4,6 mia. kr. Og i USA gik salget frem med 16 pct. organisk til lige under 3,2 mia. kr.

Men hjerte-kar-studiet kan forhåbentlig på sigt betyde, at Victoza igen begynder at vokse på linje med markedets 30 pct. årligt.

Erfaringer fra SGLT-2

Skæver man til en anden gruppe af diabetesmidler, SGLT-2-hæmmerne, så har Eli Lilly og Boehringer Ingelheims diabetespille Jardiance i hvert fald klaret sig fænomenalt, siden selskaberne sidste år kunne fortælle, at pillen som det første diabetesmiddel nogensinde har vist sig at beskytte mod hjerte-kar-død.

En opgørelse fra Bloomberg Intelligence viser, at Jardiances totale recepttal steg med 183 pct. i USA i april fra samme periode sidste år. Samtidig tager Jardiance en væsentlig større bid af de nye patienter, der henvises til SGLT-2-segmentet.

"Det, du har set ændre sig de seneste år, er, at de lægemiddelklasser, der virkelig vokser, er GLP-1 og SGLT-2-hæmmerne. For tabletterne, SGLT-2, er jeg ikke i tvivl om, at det er Empareg-data (Hjertekarstudiet med Jardiance, red.) fra Stockholm sidste år, der bidrager," siger Mads Krogsgaard Thomsen.

På samme måde mener han, at Novo får et ekstra es på hånden i forhold til Victoza.

"Hidtil er Victoza blevet udskrevet på grund af sine gode effekter på stofskiftet, det vil sige blodsukkeret, vægt og blodtryk. Men nu kan man også gå ind at sige, at det reducerer risikoen for det samlede endepunkt bestående af hjerte-kar-død, blodpropper i hjertet og slagtilfælde," fremhæver Novo-direktøren.

 Victoza-data fra Novo vil stjæle opmærksomheden på årsmøde

 Krogsgaard: Vi udbygger Victozas i forvejen stærke position 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også