Skepsis omkring Novos bløderforretning

Investeringsbanken JP Morgan er særdeles skeptiske overfor Novo Nordisks bløderforretning, og i en ny analyse vurderer banken, at salget af et af Novos bestsellere på området vil være halveret inden for fire år.
Foto: Novo Nordisk PR
Foto: Novo Nordisk PR

Det er ikke nogen ukendt sag, at danske Novo Nordisk oplever flere besværligheder med deres forretning med midler til blødersygdomme (hæmofili), og nu melder investeringsbanken JP Morgan sig også på banen og stiller spørgsmål ved det fortsatte indtjeningspotentiale på Novos lukrative blødermiddel Novoseven. Det skriver Berlingske mandag.

Bankens tvivl bunder i, at Roche barsler med et nyt middel på markedet, et middel der efter JP Morgans udsagn kan vende op og ned på området. Derfor vurderer man, at salget af Novoseven vil være mere end halveret om fire år.

”Novo Nordisk hæmofiliforretning kommer absolut ikke til at blive et vækstben for selskabet. Det produkt, som Roche har på vej, har set meget stærkt ud – vurderet ud fra de indledende data, så der er ingen tvivl om, at det vil gå ind i Novos forretning og forstyrre den kraftigt,” siger Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker i Alm. Brand Markets.

Blandt andet nævnes konkurrencepunkterne, at det næsten tyve år gamle Novoseven skal administreres ved hjælp af (som regel) daglige indsprøjtninger, der kan være meget smertefulde. Roches ACE910 skal kun tages én gang hver anden uge eller hver måned. Novo har også langtidsvirkende blødermidler i pipelinen, men har ikke indsendt nogen amerikanske registreringsansøgninger endnu. Roche forventer at lancere ACE910 i 2017.

 Novo sænker langsigtet mål

 Rival truer Novos blødermilliarder

 Endnu en Novo-rival melder sig på banen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også