Et lidt svagt insulinsalg hos Novos konkurrent Eli Lilly øger usikkerheden en anelse op til Novos egen regnskabsaflæggelse den 6. august. Det vurderer Alm. Brand Markets analytiker Michael Friis Jørgensen, der dog ikke ser de helt store overraskelser i meldingerne fra Novos ærkerival.
"Eli Lilly er meget mere presset i sin insulinforretning end Novo, og baseret på det vi ser i receptdata og prisstatistikker, er det her ikke noget, der får mig til at ændre mine forventninger til Novo," siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.
Han venter, at Novo vil levere en vækst i diabetessalget på over 10 pct. i andet kvartal - blandt andet som følge af et bredere produktmiks og en mere overkommelig sammenligningsbase i andet kvartal sidste år, hvor Novos forretning ulig Eli Lillys var ramt af en tabt af en kontrakt i USA.
Samtidig bliver Novo ikke som Eli Lilly ramt negativt af valutaudsving. Tværtimod, da kronen er svækket markant over for blandt andet dollar over det seneste år.
"Så jeg venter fortsat plus 10 pct. vækst i Novos insulinsalg efter det her regnskab. Men Lillys regnskab øger da risikoen i estimaterne," vurderer Michael Friis Jørgensen.
Eli Lillys salg af det hurtigtvirkende insulin Humalog, der ligger i direkte konkurrence med Novolog fra Novo, faldt med 7 pct. til 654,3 mio. dollar på verdensplan i andet kvartal. Det var lavere end forventningerne blandt analytikerne om et salg på 704,2 mio. dollar ifølge Bloomberg News.
I USA er salget af insulinet, der konkurrerer med Novos Novolog, faldet med 3 pct. til 399,7 mio. dollar, hvilket hovedsageligt forklares med lavere priser. Uden for USA faldt salget af Humalog med 11 pct. opgjort i dollar. Årsagen var især valutamodvind og i mindre grad lavere priser, der kun delvist blev opvejet af stigende volumener, oplyser Eli Lilly.
Stilstand for Eli Lilly
Eli Lillys indtjening dykker - selskabet nedjusterer
Hård amerikansk brydekamp i vente for Novo Nordisk