Citi: Novo fordobler GLP-1-salg

Novo Nordisks markedsandel inden for GLP-1-lægemiddelklassen har ganske vist været faldende, men markedet vokser, og særligt én nylig meddelelse fra selskabet får storbanken Citi til at skrue forventningerne i vejret.
Foto: Jens Lindhe
Foto: Jens Lindhe

Novo Nordisk sidder i dag på knap 60 pct. af GLP-1-markedet med Victoza, hvilket er et fald fra de knap 70 pct., som selskabet sad på i 2014. Men det samlede marked vokser, og samtidig kunne Novo Nordisk i weekenden præsentere særdeles solide data på selskabets ugentlige præparat i lægemiddelklassen - semaglutid.

Det er en del af baggrunden for, at storbanken Citi ifølge Børsen vurderer, at Novo Nordisk sagtens burde kunne fordoble sit salg af diabetesmidler inden for GLP-1 til over 5 mia. dollars (33,8 mia. kr.) frem til 2020.

“Vi noterer, at væksten i nye recepter i USA er accelereret til 32 pct., hjulpet af nye produktlanceringer, voksende entusiasme for lægemiddelklassen og faldende bekymring om sikkerheden,” skriver Peter Verdult, analytiker i storbanken Citi, til Børsen.

Banken vurderer, at Novo Nordisk vil sælge GLP-1-lægemidler for 2,7 mia. dollars (18,3 mia. kr.) i år, stigende til 5,1 mia. dollars i 2020. Og det er et konservativt estimat, understreges det. Lykkes det selskabet at knække koden i forhold til at fremstille effektfulde GLP-1-midler i tabletform, åbnes et marked på 15 mia. dollars.

 Novo-direktør: Semaglutid har best in class-potentiale

 Analytiker: Medvind til Novo i et nervøst marked

 Novo-middel viser tænder

 Nordea: Novos toplinje øges markant 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også