Novo-konkurrent tiltrækker nye patienter

Novo Nordisk konkurrent Eli Lilly har haft en god lancering af diabetesmidlet Trulicity, der er en konkurrent til Novo Nordisks Victoza, på det amerikanske marked. Samtidig har Trulicity været med til at accelere GLP-markedet, mener direktøren.
Foto: colourbox
Foto: colourbox
AF RITZAU FINANS

Eli Lilly har haft en god indledende lancering af sin nye diabetesmedicin Trulicity på det amerikanske marked. Helt som planlagt har Trulicity, der konkurrerer med Novo Nordisks Victoza, tiltrukket nye patienter og været med til at udvide det samlede marked for GLP-1-behandling.

"Noget som jeg tror, flere tidligere stillede spørgsmålstegn ved, var, at vi ønskede, at accelerere væksten på GLP-markedet. GLP-1-markedet viste høj encifret vækst for et år siden, og når vi ser på de sidste fire uger, er væksten på årsbasis nu over 20 pct. (målt i volumen, red.)," siger direktør for Eli Lillys diabetesforretning," Enrique Conterno, til Ritzau Finans.

Han regner med, at væksten kan accelerere yderligere i segmentet.

"Jeg tror, at den vil gå højere. Kigger vi på væksten i antallet af nye patienter, så ligger den højere end væksten i det totale antal recepter. Så den vil tage til," siger Enrique Conterno.

Trulicity er den første af de ugentlige GLP-1-analoger, der har vist tilsvarende blodsukkerkontrol som Victoza, der tages en gang dagligt, og dermed kan opfattes som mere ubekvem af patienten. Victoza har til gengæld den fordel, at det giver diabetikerne større vægttab.

Eli Lilly går dog som udgangspunkt ikke efter Victoza-patienterne, men efter at trække nye patienter til, så GLP-1-markedet for diabetesbehandling bliver meget større. Det udgør i dag i USA mindre end 2 pct. målt i volumen, men over 8 pct. i værdi, da midlerne er relativt dyre.

"Vi mener, at vi har stor andel i, at klassen vokser. En af de ting, vi ser særligt på, som følge af vores strategi, er vores andel af nye patienter på GLP-1, og der ligger vi nu på tæt på 20 pct. Det er en ret god præstation, for vores adgang til tilskud er stadig ret begrænset," siger Enrique Conterno.

Eli Lilly lancerede Trulicity i USA i november i specialistsegmentet, der tæller endokrinologerne, eller diabeteslægerne. Over for de praktiserende læger begyndte Lilly først at markedsføre i starten af februar, og det er også i det lys, at de seneste recepttal for midlet skal ses.

Eli Lillys fokus er nu at få indgået aftaler med sygekasserne om tilskud, så det kan få adgang til patienterne.

I første kvartal kunne der eksempelvis ikke opnås tilskud under Medicare Part D-programmet, der står for dækningen af ældre, og udgør over 20 pct. af patientgruppen, Lilly gerne vil have adgang til. Heller ikke Medicaid, der er sygekasse for lavindkomstgrupper og har ca. 12 pct. af patienterne, ydede tilskud til Trulicity. Til gengæld havde Eli Lilly sikret sig adgang til omkring to tredjedele af patienterne, der er dækket af de private sygekasser og også har mere attraktive priser.

I dag har Lilly fået adgang til en begrænset del af patienterne under Medicare Part D, ligesom der er indgået flere aftaler med de private sygekasser.

"Så lige nu har vi adgang til omkring 50 pct. af patienterne," siger Enrique Conterno.

 Lilly arbejder videre på Tresiba-rival  

 Victoza i japansk kamp mod Lilly-produkt

 Intet tilskud til Novo-rivals diabeteshåb 

 Lilly får godkendt Victoza-konkurrent 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også