Novo vil være åben om millionbetalinger til læger

Novo Nordisk ligger helt i top, når det gælder betalingen af amerikanske læger. Og det har selskabet ikke noget imod at være åben omkring.
Foto: Jens Lindhe
Foto: Jens Lindhe

Novo Nordisk er klar til at spille med åbne kort på et globalt plan, når det handler om, hvor meget de betaler de betaler lægerne i forbindelse med markedsføringen af lægemidler. Det skriver Børsen.

"Kommer der et ønske om rapportering, og er der et ubureaukratisk system at rapportere ind til, så er vores it-system på plads til at levere varen," siger Mike Rulis, kommunikationsdirektøri Novo Nordisk, til Børsen.

Udmeldingen kommer efter, at det forleden kom frem, at den danske diabetesgigant bruger mange millioner på blandt andet at uddanne læger i, hvordan de skal bruge diabetesmidlet Victoza. Oplysningerne kom frem på baggrund af data fra Center for Medicare & Medicaid Services, der var bearbejdet af det uafhængige medie Propublica.

Ifølge mediet brugte Novo Nordisk 9,1 mio. dollars eller omkring 51 mio. kr. på ”interaktioner med læger” eller hospitaler i de sidste fem måneder af 2013 i forbindelse med Victoza. Det udløser en førsteplads til Victoza, når det kommer til betalinger af læger i den nævnte periode.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også