Lilly klar til kamp mod Novo

Amerikanske Eli Lilly er ifølge selskabet selv klar til at generobre den globale diabetestrone.
Foto: Eli Lilly
Foto: Eli Lilly

De seneste års intensiverede fokus på diabetes gør, at Eli Lilly nu ifølge selskabet selv er klar til at tage kampen op med Novo Nordisk og Sanofi. Det skriver Berlingske.

"Vi arbejder på tre områder. For det første vil vi generobre vores lederskab inden for insulin med nye langtidsvirkende og hurtigtvirkende
insulinprodukter, og vi er i gang med et nyt, innovativt glukoseprogram, hvor vi angriber diabetes fra en ny vinkel. For det andet vil vi
udvikle nye lægemidler til type 2-diabetes, og for det tredje udvikler vi lægemidler til behandling af følgesygdommee," siger Jeremy Morgan, chef for Eli Lillys europæiske diabetesforretning, til Berlingske.

For nylig fik Eli Lilly godkendt diabetesmidlet Trulicity, der er en såkaldt GLP-1-analog ligesom Novo Nordisks storsællert Victoza. Eli Lillys lægemiddel har dog den fordel, at den i modsætning til Victoza kun skal indsprøjtes en gang om ugen.

Eli Lilly befinder sig fortsat midt i en stor patentkløft, men for nylig fremlagde selskabet strategien for 2015, og selvom den skuffede analytikerne en kende, så bød den samtidig på en forventning om vækst, efter selskabet de seneste par år har oplevet faldende omsætning som følge af en række vigtige patentudløb.

 Lilly forventer nu vækst 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også