Medicinkøb bliver brugt til skræddersyede webannoncer

Medicinalbranchen bruger i stigende grad data fra eksempelvis receptpligtig medicin til at målrette webannoncer til brugerne.

Lige siden dagene med ricinusolie som afføringsmiddel og kviksølvbehandling af syfilis har der mellem farmaceuter og patienter været en stiltiende aftale om, at hvad man end køber, så er det fortrolig information. Men sådan forholder det sig ikke længere.

Ifølge Bloomberg er medicinalfirmaer og internetfirmaer i USA stille og roligt ved at linke apoteksoptegnelser sammen med onlinekonti for at målrette reklamer til personer baseret på deres helbred og på det receptpligtige medicin, de køber.

I processen, der stadig for mange er ukendt, tildeler tredjepartsvirksomheder patienterne unikke numeriske koder baseret på deres recept-optegnelser, en praksis som hjemmesider også er afhængige af i forhold til at spore deres registrerede brugere. De to datasæt kan blive knyttet sammen uden at navne skifter hænder, hvilket gør det muligt for medicinalvirksomheder at identificere grupper, der bruger en specifik medicin og sende dem skræddersyede web-annoncer.

Praksissen er blevet en essentiel del af medicinalbranchens 1 billion dollars digitale marketingindsats. Industrien siger, at teknikken overholder persondataloven, fordi patienternes navne er skjulte, mens kritikere mener, at modellen er et brud på fortroligheden.

Hos medicinalbranchen ser man anderledes på processen, og det såkaldte ”matchback” bliver udråbt som den hellige gral for branchen til at hente nye kunder.

Sanofis talskvinde Stacy Burch siger til mediet, at selskabet bruger matchback til at promovere det langtidsvirkende insulin Lantus,  det hurtigvirkende insulin Apidra og allergimedicinen Auvi-Q. Engelske Roche bruger ifølge deres talskvinde Alisha Martin matchbacks til alle deres produkter og digitale reklameplatforme.

Her kan du se en grafik over, hvordan matchbacks virker.

 Debat: Lægemidler sælges på kant med loven

 Rådgiver: Medicinalindustrien giver sig i kast med Wikipedia

 Medicinalselskaber lavere færre reklame-bommerter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også