Sanofi bekræfter højere listepris for Lantus i USA

Franske Sanofi har hævet listeprisen på verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus.
Foto: Sanofi
Foto: Sanofi
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisks store konkurrent Sanofi har hævet listeprisen på sit langtidsvirkende insulin, Lantus, i USA. Der var forlydender i aktiemarkedet om prisforhøjelsen allerede i sidste uge, og Sanofis presseafdeling bekræfter over for Ritzau Finans, at listeprisen er hævet med 11,9 pct. med virkning fra den 7. november.

For Novo er der tale om godt nyt, vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen. Novo Nordisk er således ifølge Sydbank-analytikerens oplysninger fulgt efter med en tilsvarende prisstigning på sit konkurrerende insulin, Levemir, der er den eneste direkte konkurrent til Lantus. Spørgsmålet er så, hvor meget af prisforhøjelsen, der vil være tilbage, efter at selskaberne har givet de kontraktbestemte rabatter til offentlige og private sygekasser.

"Tidligere har tommelfingerreglen været, at medicinalselskaberne har skullet give omkring halvdelen tilbage i rabatter, men der må vi nok indstille os på, at rabatterne øges frem mod patentudløbet på Lantus, og med tanke på de mange nye insulinpræparater, der er på vej, vurderer Søren Løntoft Hansen.

Konkurrencelandskabet på markedet for de langtidsvirkende insuliner står således til at skifte væsentligt. Både Novo Nordisk og Sanofi er på vej med nye langtidsvirkende insuliner, henholdsvis Tresiba og Toujeo. Dertil kommer, at den amerikanske konkurrent Eli Lilly arbejder på et nyt insulin og derudover står klar til at lancere en efterligning af Lantus på det amerikanske marked, når patentet udløber i 2015. Dog har Sanofi anlagt en retssag mod Eli Lilly, som kan udskyde konkurrencen fra Lantus-efterligningen.

Ikke desto mindre oplyste Sanofi i sit seneste regnskab, at selskabet har måttet øge rabatterne væsentligt for at sikre sig, at sygekasserne beholdt Lantus på deres tilskudslister. Samtidig aftog væksten i salget af Lantus markant i tredje kvartal fra de foregående kvartaler, og Sanofi venter et fortsat pres på salget i en grad så den samlede omsætning fra diabetespræparater ventes at udvikle sig fladt til næste år. Det skal sammenlignes med en vækst på 12,5 pct. i de første ni måneder af 2014, og indikerer, da Sanofi venter vækst i andre dele af forretningen, blandt andet på vækstmarkeder, at salget af Lantus vil falde i USA på trods af prisforhøjelserne.

Hos Novo var meldingen efter tredje kvartal uændret, at prispresset er intensiveret.

"I år har vi set en positiv nettoeffekt fra prisudviklingen og det er efter de ekstra rabatter, der er givet i 2014. Når vi imidlertid ser frem mod 2015 ser vi et mindre positivt prismiljø, og det er også derfor, at vi allerede i forbindelse med halvårsregnskabet nævnte, at der var et øget prispres, sagde koncernøkonomidirektør Jesper Brandgaard.

Han kunne samtidig glæde sig over markant salgsfremgang til Levemir. Novos langtidsvirkende insulin øgede omsætningen med hele 28 pct. til 3728 mio. kr. på verdensplan. I USA gik Levemir frem med 42 pct. til 2547 mio. kr., og Levemir tager dermed markedsandele.

Hos Sydbank peger Søren Løntoft Hansen på, at Sanofi i højere grad end Novo vil blive ramt af det intensiverede pres for rabatter næste år. Det skyldes, at Sanofi efter alt at dømme hidtil har givet lavere rabatter på Lantus, end Novo har på Levemir.

"Sanofi kommer til at give større rabatter, og nærme sig rabatterne på Levemir," vurderer Sydbank-analytikeren.

Novo betalte i 2013 rabatter og distributørrefusioner i USA for sammenlagt 28,5 mia. kr. Den samlede nettoomsætning på det amerikanske marked var på 39,0 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også