Sydbank: Lille kurseffekt af overraskende træk fra Sanofi

Franske Sanofi har købt retten til et  inhalerbart insulinprodukt, men det vil næppe få den store kurseffekt hos den danske konkurrent Novo Nordisk, vurderer Sydbank.
Af Ritzau Finans

Det bliver næppe tale om en markant markedsreaktion i Novo Nordisk-aktien mandag morgen på baggrund af, at Novos store franske konkurrenten Sanofi har købt majoritetsrettighederne til amerikanske Mannkinds inhalerbare insulin Afrezza.

Det vurderer Sydbanks analytiker Søren Løntoft Hansen. Han regner nemlig ikke med, at inhalerbart insulin for alvor slår igennem og bliver en betydelig konkurrent til hurtigtvirkende insulin i injektionsform. Til gengæld må man aldrig undervurdere Sanofi, der sælger verdens bedst sælgende insulin, Lantus, og har markante markedsføringsmuskler at sætte bag.

"Jeg tror ikke, at vi vil se den helt store konkurrence fra det her middel til Novos Novolog, men der er tale om Sanofi, og det er altså en velsmurt markedsføringsmaskine," siger Sydbank-analytikeren til Ritzau Finans.

Han er egentlig overrasket over, at Sanofi i det hele taget har valgt at købe sig ind i produktet. Både Novo Nordisk og amerikanske Eli Lilly har været langt fremme i udviklingen af inhalerbar insulin, men valgte begge at skrotte udviklingsarbejdet for nogle år siden, fordi de ikke mente, at det ville slå igennem. Pfizer fik i 2006 markedsføringstilladelse til sit inhalerbare insulin, Exubera, men trak stoffet tilbage året efter, da salget svigtede og som konsekvens af bivirkninger.

"Man var klar over, at Mannkind skulle have en kommerciel partner inden for diabetesfeltet, men jeg havde egentlig forestillet mig, at det ville blive et selskab, der ikke havde stået så tæt på insulinmarkedet," siger Søren Løntoft Hansen.

Falder ej på halen over data

En forklaring på Sanofis interesse kan ifølge Sydbank-analytikeren være, at selskabet står noget tilbage for Novo og Eli Lilly på markedet for hurtigtvirkende insulin. Novos Novolog solgte i andet kvartal for 4,25 mia. kr., efterfulgt af Eli Lillys Humalog, der omsatte for knap 3,9 mia. kr. Sanofis hurtigtvirkende insulin Apidra solgte for 574 mio. kr.

"Men når jeg ser på de kliniske data for Afrezza, så er det ikke noget, jeg går på halen over. Selv om der er vist ikke-inferiøritet, så har de ikke vist samme blodsukkersænkende effekt som Novolog. Så datamæssigt synes jeg ikke, at der er noget, der tilsiger, at det skal kunne konkurrere med Novolog," vurderer Søren Løntoft Hansen.

Han regner dog med, at Novo-aktien kan få det lidt sværere end det generelle aktiemarked mandag.

"Havde det været alle andre end Lilly eller Sanofi, der havde indgået partnerskabet, så ville jeg ikke mene, at Novo-aktien skulle reagere på det, men da det er Sanofi, kan det godt være, at Novo-aktien skal underperforme markedet en anelse i dag," vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Sanofi betaler i første omgang 150 mio. dollar til amerikanske Mannkind for Afrezza. Senere kan der dog komme yderligere milepælebetalinger på op til 775 mio. dollar. Samtidig får Mannkind 35 pct. af de fremtidige overskud fra salget af produktet.

Sanofi overtager retten til at udvikle og sælge produktet, mens Mannkind i første omgang vil stå for produktionen på sin fabrik i Connecticut. Senere er der planer om at udvide produktionskapaciteten.

Afrezza blev godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, i juni 2014, og produktet ventes lanceret i landet i første kvartal af 2015.

 Sanofi køber retten til inhalerbar insulin 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også