Løven risikerer halvdelen af USA-salg

Et patentforlig sætter op mod halvdelen af Leo Pharmas milliardsalg i USA på spil.

Leo Pharma er i forvejen ramt af generisk konkurrence på det amerikanske marked. Den tendens intensiveres nu, efter at kopimedicinkoncernen Sandoz har lanceret en generisk version af Leo Pharmas psoriasissalve Taclonex i USA, skriver Børsen.

Ifølge avisen omsatte salven for næsten 600 mio. kr. før rabatter i det seneste år, hvilket svarer til halvdelen af Leo Pharmas salg på 1,2 mia. kr. i USA.

Til MedWatch sagde topdirektør Gitte Aabo sidste år: ”Vores Taclonex-salve er dækket af to patenter, det ene udløber i juni 2015 og det andet i 2020.” På trods af de to patenter valgte selskabet i foråret 2013 at forlige et patentslagsmål med selskabet Tolmar, der er partner til Sandoz.

Derfor kunne Sandoz sende sine kopier af Taclonex på markedet ved udgangen af marts. Som modsvar har Leo Pharma selv lanceret sin egen kopi af salven i samarbejde med Perrigo.

Sløv USA-forretning

Generelt ser forretningen i USA ud til at slæbe sig trægt af sted, for udover generisk konkurrence fra kopiproducenterne på Taclonex, har Leo Pharma også døje med kopikonkurrence på Dovonex-cremen i USA. Selskabet lancerede Picato i USA i 2012, og man havde med topchefens egne ord en ”ret overbevisende” lancering.

”Derfor havde vi også forventet at kunne fortsætte succesen ind i 2013 med en høj og hurtig penetration i markedet. Men vi må erkende, at det tager længere tid at ændre behandlingsvanerne hos dermatologerne, end vi havde regnet med. Picato har dermed ikke helt givet os det løft i vores USA-salg i 2013, som vi havde regnet med," sagde Gitte Aabo i slutningen af marts til MedWatch.

 USA-fald rammer Leo Pharmas omsætning 

 Leo Pharma fyrer forskere og satser eksternt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også