Ny diabetesmedicin vil presse Novo

Anset analysefirma spår diabetes-boom, men samtidig, at Novo Nordisks medicin kommer under pres.
Foto: Lars Krabbe
Foto: Lars Krabbe

Der er udsigt til markant vækst på diabetesmarkedet i de kommende år på de ni største markeder, forudser sundhedsanalyseinstituttet IMS i en ny prognose. Instituttet forventer, at markedet i de ni lande vokser knap 90 pct. for ikke-insulinprodukter fra 2012 til 2019 - altså en årlig vækst på 9 pct., skriver Berlingske Business.

På trods af de høje vækstrater i de kommende år vil klassen af de såkaldte GLP-1-midler, hvoraf Novo Nordisks Victoza i dag er det største, ifølge IMS aftage i salget til fordel for de nye typer medicin, der er blevet introduceret på markedet.

"Med hensyn til GLP-1-klassen er de vigtigste begrænsninger den høje pris og det faktum, at de skal injiceres. Selvom de er forbundet med en vis grad af vægttab, vil det kun gælde de patienter, der er villige til at injicere sig for at tabe sig. Derfor vil den samlede pulje af potentielle patienter være begrænset," skriver Donny Wong, direktør for analyser af sygdoms- og behandlingsområder i IMS, til avisen.

Novo Nordisk afviser, at det skulle være tilfældet. Der er en effekt af lanceringen af de såkaldte SLGT-2-midler, men den er ikke markant, lyder det. Det skyldes, at SLGT-2-midlerne på samme måde som GLP-1-midlerne gives til patienter, når man har brug for noget, som standardbehandlingerne ikke kan opnå.

 Novo Nordisk poster halv milliard i ny fabrik

 Novo udvider amerikansk aftale 

 Novo skal knokle sig til opmærksomhed, markedsandele og høj salgsvækst

 Novos fedme-sats går imod alle odds 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også