Lyxumia-salg accelererer

Zealand Pharma kan se frem til øgede royalties, da partneren Sanofis salg af Victoza-konkurrenten Lyxumia stiger støt.
Foto: Zealand Pharma
Foto: Zealand Pharma
Af Ritzau Finans

Det franske medicinalselskab Sanofis salg af GLP-1-analogen Lyxumia, som er udviklet i samarbejde med danske Zealand Pharma, voksede i fjerde kvartal, fremgår det af Sanofis årsregnskab torsdag morgen.

Lyxumia, der er i konkurrence med blandt andet Novo Nordisks Victoza, omsatte for 5 mio. euro (37,3 mio. kr.) i fjerde kvartal, hvilket bragte årets samlede salg af midlet op på 9 mio. euro (67,2 mio. kr.).

Lyxumia er lanceret i en række lande i Europa, herunder Tyskland, Storbritannien og Spanien, mens midlet nu også er udrullet i Mexico og Japan. Til sammenligning solgte verdens bedst sælgende insulinprodukt, Lantus, for 1.512 mio. euro i kvartalet - svarende til svimlende 11,3 mia. kr.

 Uenighed får Zealand og partner til at ændre vilkår

 Analytiker: Løftestang for højere Zealand-indtjening

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også