Topledelse styrket i troen på Tresiba

Trods amerikansk skuffelse erobrer lægemidlet Tresiba ekstraordinært store markedsandele på flere markeder.
Foto: Novo Nordisk
Foto: Novo Nordisk

Tilliden vokser.

Selv om det var et kæmpe tilbageslag for Novo Nordisk i kampen om markedet for langtidsvirkende insulin, at Tresiba ikke i første omfang blev godkendt i USA, har lanceringen styrket topledelsen i dens tillid til lægemidlet.

Det slog både adm. direktør Lars Rebien Sørensen og viceadm. direktør Kåre Schultz fast på et pressemøde i hovedkvarteret i Bagsværd i dag. Og det blev ikke ved ordene.

Kåre Schultz fortalte, at virksomheden ved lanceringen af et lægemiddel normalt tager omkring seks procents markedsandel på et år. Ved lanceringen af Tresiba, der er godkendt i Japan, Mexico og Europa, har den danske koncern erobret en markedsandel for basal insulin i størrelsesordenen 10 procent i Japan, Mexico og Schweiz.

Det er lande med en eller anden form for godtgørelse af medicinudgifterne. I lande som Danmark og England, hvor der er begrænset markedsadgang, ligger markedsandelen nede på en-to procent.

Hvad fortæller denne historie om Tresibas potentiale i det lange løb, måske også i USA?

Kåre Schultz: ”Det er selvfølgelig meget opmuntrende, at vi i markeder, hvor der er fri adgang for produktet, ser, at der en højere præference for produktet blandt læger og patienter, at vi er best in class. Det indikerer også, at der er en udfordring med markedsadgang på nogle markeder, som vi skal arbejde med, og som vi arbejder med allerede.”

Lars Rebien supplerede sin højre hånd med at understrege, at det bekræfter selskabets håb om produktets potentiale, at det nu rykker i patienter i "real life".

”Vores tillid til Tresiba er styrket,” pointerede han.

Tresiba er lanceret i otte lande, og yderligere 20 lande ventes at lancere produktet i 2014.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også