MedWatch

Topchef: ALK tager kampen op i Europa

Adm. direktør Jens Bager fra ALK tror på, at firmaet kan imødegå udviklingen i Europa og sætte mere fart under især Kina. I Europa er der i de nærmeste uger udsigt til en knaldlhård sæson for allergikere.

Foto: Alk Abello

Allergikoncernen ALK sætter nu damp under kedlerne for at få et sløvt Europa op i fart igen, og på samme tid iværksættes en række initiativer for at sætte endnu mere skub under vækstlokomotivet Kina.

Det påpeger ALKs adm. direktør Jens Bager over for MedWatch i kølvandet på kvartalsrapporten for 1. kvartal 2013, hvoraf det fremgår, at salget af vacciner i Europa falder tilbage.

”Vi kommer ud en spids under forventningerne på omsætningen, bl.a. som følge af et ændret tilskudssystem i Holland, der rammer næsten to procent af den samlede omsætningsnedgang. Og vi har en stor hollandsk forretning fra et tidligere tilkøb af en allergivirksomhed,” siger Jens Bager og tilføjer, at vi også har haft to meget milde pollensæsoner i Europa, historisk lave, på både græs og træ.

Det betyder, at der kommer færre patienter i venteværelserne, og det er en trend, som ALK kan se, forklarer direktøren.

ALK til kamp mod Europa-udvikling

Generelt er Europa dog for ALK såvel som for en række andre lægemiddelkoncerner en hård nyser at være oppe imod med politikere, der skærer i sundhedsbudgetterne for at få det hele til at hænge sammen, ikke mindst i de kriseramte sydeuropæiske lande.

Er Europa bare op ad bakke, eller kan I gøre noget for at imødegå udviklingen?

”Det er jeg glad for, at du spørger om, for vi forventer faktisk en stigning i salget hen imod slutningen af året, fordi vi har sat en række salgsaktiviteter i gang, bl.a. har vi et samarbejde i Frankrig med MSD.

Derudover har vi en række salgsaktiviteter på det vores største marked, Tyskland, som vi også regner med boner ud; vi har øget sælgerstyrken og har en række andre aktiviteter. Men jeg vil helst ikke ud med detaljer af konkurrencehensyn. Men det kommer vi til at rapportere om i 4. kvartal,” påpeger direktøren.

Han tilføjer, at ALK sidste år havde en høj salgsvækst t i 1. kvartal, hvorefter salget klingede af hen imod slutningen af året: Så oven på et svagt halvår sidste år, vil selskabet formentlig kunne vise vækst 2. halvår i år, oplyser han.

En hård sæson forude

I Europa er det godt nyt for ALK, men skidt nyt for allergikerne, hvis Bagers vurdering af den forestående pollen-sæson holder stik – selv om der selvfølgelig stadig er en vis usikkerhed, som altid, forbundet med vejret.

”Min vurdering er, at vi får en meget kraftig pollensæson. Det håber jeg ikke for allergikerne, men hvis den kommer i år, og det er der meget, der tyder på, så kommer vi til at se flere patienter gå til lægerne i vintermånederne for at starte deres allergivaccination.”

Hvorfor tyder det på en kraftig pollensæson?

”Vi har haft en meget hård vinter, og det betyder, at træerne holder deres pollen tilbage, de pollinerer først, når det bliver varmt og tørt, og vi har i Europa haft en historisk kold vinter. Normalt ville du have haft pollen i luften allerede nu i en måneds tid, men efter sådan en vinter eksploderer det hele på én gang,” forklarer Jens Bager og tilføjer:

”Så vi får formentlig en ekstrem udladning af birkepollen, og træpollen i øvrigt, de kommende uger. Så du vil sandsynligvis se folk lide væsentlig mere, end de plejer at gøre. Hertil kommer, at vi kan få overlap med græspollensæsonen, fordi det hele starter så sent på træpollen-siden. Så mange allergikere bliver dobbelt ramt i år, og vi kommer så til at se, at det giver flere patienter hos lægen til vinter. Der vil blive opstartet flere vaccinationsforløb, så de er beskyttede til næste pollensæson.”

Fokus på Kina

Med Europa i lavt gear og ny vækstmarkeder i helt andre omdrejninger kigger også ALK mod lande som Kina, Rusland, Brasilien og Tyrkiet – og først og fremmest Kina. Her vil der trods høj vækst blive drejet på endnu flere håndtag for at sætte tempoet op:

”Kina er nok det land uden for Europa, vi har størst fokus på, for vi har høje tocifrede vækstrater derude. Så det er noget af det, jeg tror, vi kommer tilbage på,” understreger Jens Bager med henvisning til, at han vil kunne fortælle om initiativer, der skal accelerere væksten i Kina, sidst på året.

Omkostningsreduktioner slår igennem

Omkostningsreduktioner og effektiviseringer under det såkaldte Simplify-program var med til at trække driftsresultatet op; nedlukning af fabrikker og afskedigelser slog igennem i første kvartal – også hurtigere end ventet.

”Den positive effekt kommer vi til at se i det her finansår, men vi har ikke flere tiltag på vej, nu skal vi se effekten på helårsbasis.”

Den store trigger

I kvartalsrapporten fremhæver ALK firmaets udviklingsprogrammer for tabletbaserede allergivacciner (AIT), ”der forløb planmæssigt, og der skete betydelige fremskridt i det strategiske samarbejde med Merck i Nordamerika og Torii i Japan”:

*Merck indsendte registreringsansøgning for både græs AIT (GRAZAX®) og ragweed AIT. De amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) har accepteret at behandle registreringsansøgningen for græs AIT, mens ansøgningen for ragweed AIT er i den indledende screeningsfase. Efter udgangen af første kvartal indsendte Merck også en ansøgning for ragweed AIT i Canada.

”Samarbejdet med Merck er oppe i højeste gear, begge firmaer planlægger den FDA-proces, der pågår og den mulige lancering, vi ser til næste år,” konstaterer han.

ALK forventer også at præsentere resultaterne af de to pivotale fase III-studier med husstøvmide AIT til behandling af allergisk rhinitis og allergisk astma i tredje kvartal 2013.

”Hvis de kommer hjem, så er det nok den store positive trigger omkring ALK i år. Så vil vi stå med noget, der kan blive et globalt produkt med et meget højt salgspotentiale,” fastslår han.

ALKs drift bedre end forventet 

 

Mere fra MedWatch

Bavarian Nordic har fundet en amerikansk produktionspartner

Den amerikanske regering har allerede købt millioner af doser af Bavarian Nordics vaccine mod abekobber, og for at kunne honorere forventeligt mange flere ordrer fra den kant, har det det danske selskab fundet og allieret sig med en amerikansk produktionspartner, ligesom man er på udkig efter kontraktproducenter i resten af verden også.

GN vil søge om tilladelse til at sælge flagskib som otc-produkt

Dagen efter, at FDA, de amerikanske sundhedsmyndigheder, meldte sig klar med de endelige retningslinjer for salg af høreapparater i håndkøb, går GN Hearing nu i offensiven ved som det hidtil eneste danske selskab at ville søge om registrering af et af sine flagskibsprodukter - høreapparatet Jabra Enhance Plus som otc-produkt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier