Løven ser fornyet liv i overskudsgrad

Gitte Aabo, topchef i Leo Pharma, forventer at puste nyt liv i selskabets medtagede overskudsgrad fra 2015 og hen mod 2020. Men fordums dages rekordhøje procenter er forbi. 
Foto: PR
Foto: PR

Leo Pharmas strategi med blandt andet opkøb på programmet har kostet på koncernens bundlinje. De store opkøb i 2009 gav et stort dyk i overskudsgraden, som de seneste år har ligget på to procent.

I perioden fra 2000 til 2008 voksede omsætningen i gennemsnit med fem procent om året. Fra 2008 til 2011 var den årlige vækst på 11 procent.

Frem til 2008 lå Leo Pharmas overskudsgrad over 20 procent hvert år og enkelte år endda over 40 procent. Til sammenligning havde Novo Nordisk i 2012 en overskudsgrad på 38 procent.

"Vi har taget nogle ordentlige dyk undervejs. Men når vi kommer hen mod 2015, så stiger overskudsgraden igen. Vi kommer ikke op på 40 procent igen. Det skal vi heller ikke, fordi der skal være en sundere balance mellem hele tiden at investere i fremtiden og at have en sund drift. I 2015 og hen mod 2020 forventer jeg, at vi kommer op på 20 procent i overskudsgrad, så vi kommer på niveau med vores kolleger i vores branche," siger Gitte Aabo, adm. direktør i Leo Pharma, til Berlingske Business Magasin.

Opkøbslysten er ikke mættet, siger direktøren til magasinet.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også