MedWatch

ALK: Nye initiativer skal vinde markedsandele

En opdateringen af strategiplanen, skal sikre, at ALK gør det rigtige frem mod 2016.

Foto: ALK-Abelló / PR

ALK-Abelló sætter i en opdatering af sin strategiplan fokus på initiativer, som skal vinde markedsandele, udvide den geografiske tilstedeværelse og sikre innovation. Endelig skal der iværksættes tiltag til at forenkle produktionen og organisationen, meddeler selskabet i regnskabet for tredje kvartal 2012.

Planen omfatter perioden frem til 2016. De langsigtede mål for 2015 er uændret en årlig nettoomsætning på 3000 mio. kr. og et primært driftsresultat (EBITDA) på mindst 25 pct. af nettoomsætningen.

Læs også: ALK nedjusterer vaccinesalg

Omstruktureringerne ventes at indbære omkostninger på ca. 100 mio. kr. samt visse kapitalinvesteringer, som ventes fordelt over årene frem til 2016. Når alle initiativer er gennemført, ventes ALK-Abelló at kunne nyde godt at årlige omkostningsbesparelser på ca. 100 mio. kr. med fuld effekt fra 2016.

"Trods de aktuelle udfordringer på dele af det europæiske marked opererer den reviderede plan med yderligere vækst i både omsætning og indtjening og fokuserer på tre centrale elementer," skriver ALK-Abelló, der sætter følgende tre ord på: Simplify, Innovate og Grow.

Størstedelen af ALK's mål for det primære driftsresultat kommer fra ’Grow’-elementet i planen. De aktuelle finansielle fremskrivninger tager udgangspunkt i, at ca. halvdelen af stigningen i det primære driftsresultat i 2015 kommer fra adrenalinpennen (Jext) samt fortsat vækst i ALK's allergivaccineforretning, navnlig i Europa.

Resten forventes at komme fra udvidelsen af den geografiske tilstedeværelse, herunder bidrag fra samarbejdspartnere, skriver selskabet i sit kvartalsregnskab.

Mange af ’Simplify’- og ’Innovate’-initiativerne ventes at give et betydeligt afkast, men fortrinsvist først efter 2015. Hvis planerne for global kommercialisering af allergivacciner og adrenalinpennene gennemføres med succes, regner ALK med, at resultatet forbedres yderligere fra 2016 og frem.

Mere fra MedWatch

Novo Nordisk når aktiemilepæl

Novo Nordisk er nu er over 2000 mia. kr. værd på børsen. Selskabet har en ”imponerende evne til konstant at grave dybt i værktøjskassen,” lyder det fra aktiechef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier