Indien vil give borgerne gratis medicin

Regeringen i Indien vil give alle borgere kopimedicin - et hårdt slag for industriens store koncerner.
Foto: Anna Klitgaard / Jyllands-Posten
Foto: Anna Klitgaard / Jyllands-Posten
AF RITZAU FINANS/REUTERS

Millioner af indere får nu adgang til medicin uden at skulle betale for det. Regeringen har afsat et beløb svarende til cirka 32 milliarder kroner for at kunne tilbyde lægemidler gratis til de flere hundrede millioner indere, som ikke selv er i stand til at betale for medicin.

Fra hospitalerne i de store byer til små klinikker i afsidesliggende egne vil lægerne snart få mulighed for at udskrive recepter på gratis kopimedicin til alle, der ønsker det.

Loven forbyder lægerne at udskrive recepter på originale lægemidler, der koster flere gange så meget som kopimidler. Dermed udelukkes store vestlige medicinalselskaber fra at kunne profitere af ordningen.

Den ny lov, der blev besluttet sidste år, men først er offentliggjort nu, vil udvide adgangen til medicin radikalt i et land, hvor de offentlige udgifter til sundhed og medicin i 2011 kun var på cirka 25 kroner per indbygger.

Lægebesøg er luksus

Et besøg hos lægen eller på et hospital er for millioner af indere nærmest en utænkelighed og anses som en luksus. 40 procent af den 1,1 milliarder store befolkning lever under fattigdomsgrænsen på omkring syv kroner per dag.

Regeringen forventer, at ordningen i løbet af fem år vil blive benyttet af cirka halvdelen af befolkningen. Den mere velhavende del af befolkningen ventes fortsat at benytte sig af de mange private klinikker og hospitaler, der ikke er omfattet af ordningen.

Dårligt nyt for industrien

For de store medicinalkoncerner fra Europa og USA er ordningen en skidt nyhed. Globale selskaber som Pfizer, GlaxoSmithKline og Merck satser milliarder af dollar på at sælge deres originalmedicin på nye markeder som Indien.

"Det her er uden tvivl et hårdt slag mod medicinalindustrien," siger analytiker Chris Sterling fra konsulentkoncernen KPMG.

"Medicinalfirmaerne vil sandsynligvis nu genoverveje deres strategi for de nye markeder i lyset af denne udvikling. Og holde øje med om det her bliver efterlignet i andre lande, " siger han.

I 2011 blev der solgt lægemidler for 62 milliarder kroner i Indien. Kopimedicin udgjorde 90 procent af markedet.

 

Nye indiske priser kan komme Novo Nordisk til gode 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også