Eli Lilly-direktør: Lantus bliver den vi skal slå

Novo-konkurrenten Eli Lilly spiller på flere heste i forsøget på at slå Sanofis storsællet Lantus. Direktøren ser dog Novo Nordisk som en større konkurrent på hele markedet for diabetes-medicin.
Foto: Eli Lilly/PR
Foto: Eli Lilly/PR
Ritzau Finans

Det storsælgende insulin Lantus fra Sanofi er ikke sådan lige at vippe af pinden. Derfor har den amerikanske medicinalgigant Eli Lilly valgt at spille på to heste i kapløbet med Novo Nordisk og Sanofi om markedet for langtidsvirkende insuliner.

En efterligning, eller en såkaldt biosimilær version af Lantus, eller Glargine, kan være på markedet i 2015, hvorefter Eli Lilly håber at kunne lancere sit og partneren Boehringers bud på et nyt langtidsvirkende superinsulin, LY2605541, i 2016.

"Hvorfor giver det mening for os? Med den kliniske profil vores innovative insulin har, regner vi med at kunne få en prispræmie. Men vores forventninger er også, at Glargine stadig vil have en meget væsentlig plads på markedet," forklarer topchef for Eli Lillys diabetesforretning og direktør for Eli Lilly i USA, Enrique Conterno.

Tresiba vender ikke op og ned på markedet

Lantus solgte sidste år for lige i underkanten af 30 mia. kr., og præsterede markant global salgsvækst for året på 15 pct. Novo Nordisk håber at kunne tage en større del af de nye patienter og få nogle af de eksisterende Lantus-brugere til at skifte til sit nye moderne insulin, Tresiba, når det om alt går vel kommer på markedet i 2012/13.

Med meldingen indikerer Conterno dog, at Tresiba næppe kommer til at vende op og ned på markedet for langtidsvirkende insuliner, inden Eli Lilly er klar med sine langtidsvirkende insuliner omkring tre år senere.

"Mit synspunkt er, at Sanofi er meget mere afhængig af et enkelt produkt, mens Novo har en bredere produktportefølje. Jeg tror, at vi får den bredeste portefølje. Min fornemmelse er, at i det langtidsvirkende segment bliver det Lantus, mens det som diabetesforretning samlet set er Novo, vi skal slå," siger Enrique Conterno til Ritzau Finans.

Med Tresiba vil Novo Nordisk ligesom Sanofi også få to heste at spille på på markedet for langtidsvirkende insuliner. Novo markedsfører i forvejen det langtidsvirkende insulin, Levemir, der solgte for 7,7 mia. kr. sidste år. Også Sanofi ruster op i segmentet og arbejder på en ny længerevirkende version af sit patenttruede Lantus.

Ingen priskonkurrence på vej

Alligevel afviser Enrique Conterno, at der er heftig priskonkurrence under opsejling.

"Vi planlægger at opbygge et brand med vores eget Glargine-produkt. Vi har lignende eksempler på markedet for væksthormoner, hvor der er adskillige brands. Vi skal selvfølgelig være konkurrencedygtige på prisen, men vi mener ikke, at priskonkurrence langsigtet vil være den bedste måde at skabe værdi."

Eli Lilly har blot kunnet se til fra sidelinjen, siden Sanofis i 2001 lancerede Lantus i USA og satte skub i et markant skifte fra human insulin til insulinanaloger. Novo Nordisk kom på banen med sin langtidsvirkende insulinanalog Levemir fem år senere i 2006, og kompletterede dermed sin palette af moderne insuliner, der også tæller det hurtigtvirkende Novolog og insulinmixet Novomix. Eli Lillys insulinforretning udgøres især af det hurtigtvirkende insulin, Humalog, der er største konkurrent til Novos Novolog.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også