Facebook er en bedre forretning end sundhedssektoren

Efter Facebooks succesfulde børsintroduktion giver Forbes nu en række bud på, hvordan medicinalbranchen kan gøre selskabet kunsten efter.
af FREDERIKKE RAVNSBORG WIND HANSEN

Fredag morgen da handlen med Facebook aktier blev skudt i gang, havde Facebook en kursværdi på mere end 100 milliarder dollar. Aktiemarkedet vurderer Facebook til at være næsten lige så meget værd som Merck (et årligt salg: DKK 48 milliarder), mere værd end Sanofi (et årligt salg: DKK 42 milliarder euro), og dobbelt så meget værd som medicinalvirksomheden Gilea og den førende producent af medicinsk udstyr Medtronic.

Syv store Facebook-aktionærer her i blandt Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, og Sean Parker, ejer ifølge Forbes, aktier for i alt 25 milliarder dollar. Ni milliardærer kan takke Facebook for en væsentlig del af deres formuer.

Til sammenligning havde alle de 12 ”sundheds-milliardærer”, der figurerede på sidste års liste over de 400 rigeste mennesker i USA en samlet nettoformue på 28 milliarder dollar.

Selv når man inddrager de stigende formuer hos stormændene inden for IT-sundhedspleje som Neal Patterson fra Cerner og Judy Faulkner fra Epic Systems, ser man stadig, at sundhedsområdet genererer en mindre formue til bagmændene, end en virksomhed, som bruges til sladder, opdateringer og fotodeling. Der er ikke rigtig nogen tvivl: Hvis du ønsker at nå de øverste lag af rigdom, er det en bedre ide at starte et socialt netværk, end at udvikle et nyt lægemiddel.

Læs hele Forbes artikel om sundhedssektoren og sociale medier her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også