MedWatch

Action Pharma-formand: Salg er udtryk for nyt biotekparadigme

Adskillige var interesserede, da det danske biotekselskab Action Pharma ville sælge sin lægemiddelkandidat. Formanden jubler og kalder salget et udtryk for en ny æra inden for biotekbranchen.

Foto: Sunstone Capital / PR

Efter 11 år har det danske biotekselskab Action Pharma nået sit mål: at få solgt sit hjertebarn, lægemiddelkandidaten AP214.

Den amerikanske medicinalgigant Abbott er bejleren, og for de 620 mio. kr., som koncernen betaler Action Pharma up front, får den en lægemiddelkandidat, der reducerer risikoen for nyresvigt hos patienter, der gennemgår omfattende hjerteoperation.

”Der har været flere interesserede, og der har været et opløb her til sidst, hvor vi er meget glade for, at det er Abbott, der har købt lægemiddelkandidaten. Abbott er på alle måder den bedste køber, fordi selskabet har stor erfaring inden for nyresygdomme og har et strategisk fokusområde på netop nyresygdomme,” siger Sten Verland, bestyrelsesformand i Action Pharma og partner i Sunstone Capital, til MedWatch.

Læs også: Aftale med Abbott giver trecifret millionbeløb til Action Pharma

Midlet skal på markedet

Det har været vigtigt for selskabet og bestyrelsen, at kompetencerne hos køberen har været til stede, så der er størst mulig sandsynlighed for, at midlet kommer på markedet.

Der var opløb til sidst, siger du. Kan du uddybe det?

”Nej, det kan jeg ikke, men jeg kan sige, at der i processen har været adskillige interesserede.”

Siden årtusindskiftet, hvor Action Pharma blev stiftet, har virksomheden brugt 286 mio. kr., så afkastet er til at føle på.

Strømlinede virksomheden

Siden Action Pharma startede op, og siden Sunstone Capital og andre venturefonde er kommet ind i ejerkredsen, har der stået adskillige restruktureringer på dagsordenen.

”På det tidspunkt, hvor der også kom andre aktionærer ind, havde alle ventureinvestorer den samme holdning til, hvordan biotekselskaber skal udvikles og sælges. Det var denne fælles holdning, der gjorde, at vi gennemførte refokuseringer og omstruktureringer,” siger Sten Verland.

Investorerne ville have et større fokus frem for at have en stor bred pipeline med mange forskellige projekter. De valgte ganske få projekter, og den seneste omstrukturering kom i januar 2010, fordi lægemiddelkandidaten AP214 havde vist sig at klare sig godt i forsøgene.

”Forretningsmodellen og salget er et udtryk for det nye biotekparadigme, og hvordan man bygger selskaberne op. Vores investeringsstrategi er at bygge meget fokuserede virksomheder med lille management, et lille team, som udnytter og tiltrækker de bedste kompetencer og som benytter sig af Contract Research Organisations (CRO’s, red.),” siger formanden.

Flere guldkorn efter salget

Ved at sælge AP214 ophører Action Pharma også med at eksistere. Pengene går til aktionærerne, og selve formålet med investeringen har været at sælge virksomheden ved at sælge det største aktiv.

Sten Verland mener, at man kan udlede flere ting af transaktionen og nyheden om salget.

”En væsentlig lærersætning er, at det tager tid at udvikle biotek. Action Pharma blev startet i begyndelsen af årtusindskiftet, så det viser, at det tager 10 år eller mere at udvikle et nyt lægemiddel ud fra en grundlæggende teknologi og ide,” siger han og fortsætter:

”Jeg synes også, at det viser, at vi i Danmark har videnskabelig kompetence og ledelse inden for biotek, og at vi sagtens kan måle os med andre på det område.”

Mere fra MedWatch

Dansk Biotek skifter navn

Den danske brancheorganisation for biotekselskaber, Dansk Biotek, skifter navn til "Danish Bio - Dansk Biotek" for at imødekomme den stigende internationalisering af branchen, fortæller formand.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier