Novo afviser lavere priser

På trods af et voksende overskud vil Novo Nordisk ikke sænke prisen på sine produkter. God diabetes-medicin har en høj værdi for patienterne, lyder begrundelsen.
af KRESTEN MORTEN MUNKSGAARD

Over de seneste fem år har den danske diabetesgigant Novo Nordisk fordoblet sit overskud fra 8,5 mia. kr. til 17 mia. kr., men det får ikke Bagsværdvirksomheden til at overveje at sænke priserne, skriver Berlingske.

"Vi ser ingen grund til at sænke prisen. Hvis man har et marked, hvor man ikke har råd til den bedste behandling, er der andre og billigere alternativer," siger Kåre Schultz, der er koncerndirektør med ansvar for salg, produktion og logistik hos Novo Nordisk.

Novo Nordisks administrerende direktør, Lars Rebien Sørensen, har tidligere argumenteret for de høje priser med, at selskabet har brug for pengene til at investere i forskning og udvikling. Men udgifterne til det område er "kun" steget 13 pct. over de seneste fem år.

Og Kåre Schultz anerkender da også, at de to faktorer ikke nødvendigvis hænger sammen.

"Der er ikke sådan en fuldstændig sammenhæng mellem de ting. Generelt argumenterer vi ikke for, at vi skal have en bestemt pris for at få råd til nye produkter. Men det er rigtigt derhen, at hvis vi ikke kan udvikle lægemidler, som er så gode, at vi kan tage en pris, der er tilstrækkelig høj, har vi ingen forretning og kan ikke blive ved med at udvikle lægemidler," siger Kåre Schultz

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også