MedWatch

Nordea: Victoza bliver en af verdens supersællerter

Nordeas analytiker har stadig tillid til Victoza fra Novo Nordisk.

Novo Nordisks diabetes 2-lægemiddel Victoza har potentiale til at blive et af verdens bedst sælgende lægemidler inden for de kommende ti år. Listen toppes i dag af leddegigtmidlet Humira, og går alt, som Nordea-analytiker Michael Novod beregner, vil topsalget af Victoza kunne nå nogenlunde samme episke dimensioner allerede i 2020.

Nordeas forventninger til Victoza er et salg på 63 mia. kr., eller tæt ved 11 mia. dollar i 2020 under forudsætning af, at Novos tidsplan holder, og at Victoza godkendes og lanceres som fedmebehandling i USA i 2014.

"Victoza kan sagtens blive et af verdens topsælgende lægemidler. Jeg mener i det hele taget, at der er god mulighed for meget stærk brug af GLP-1 i diabetes," siger Michael Novod til Ritzau Finans.

Langt fra toppet

Novo Nordisk solgte sidste år Victoza for knap 6 mia. kr. Diabetesmidlet nåede dermed blockbusterstatus, der betegner lægemidler med et årligt salg på over 1 mia. dollar, bare to et halvt år efter den europæiske lancering og mindre end to år, efter at midlet blev sendt på markedet i USA.

Salget af Victoza har dog langt fra toppet i behandling af type 2 diabetes, som det foreløbigt er godkendt til, vurderer Michael Novod. Han hæfter sig ved, at Victoza i stadig større udstrækning bruges og vil blive brugt i kombination med insulin.

Desuden venter han, at Victoza patienterne generelt vil blive længere på behandlingen, end det har været tilfældet med patienterne på det konkurrerende middel Byetta fra Eli Lilly. Alt i alt betyder det, at Victoza ifølge Nordeas model har potentiale til at nå et topsalg i diabetes på cirka 4 mia. dollar.

Justerer for fedme

Dertil kommer fedmeindikationen, der har potentiale til at bidrage med et ekstra salg på op mod 7 mia. dollar. Nordea-analytikeren har dog valgt at risikojustere sit salgsestimat for fedmebehandling, således at værdiansættelsen af Novo-aktien foreløbigt alene tager højde for et topsalg af Victoza i fedme på godt 4 mia. dollar.

Det samlede salgsestimat for Victoza er dermed på 8 mia. dollar i 2020, hvilket også risikojusteret vil give plads på den nugældende liste over de bedst sælgende lægemidler.

En opgørelse fra Thomson Reuters viste i sidste uge, at et salg på lige under 6 mia. dollar formentlig giver plads på top ti-listen for 2012. Leddegigtmidlet Humira fra Abbott Laboratories ventes ifølge Thomson Reuters-estimaterne at blive verdensetter med et salg på lige over 9 mia. dollar, og midlet ventes at beholde tronen frem til 2016, hvor salget vil nå 11,75 mia. dollar.

Slår næppe Lipitor

Den foreløbige topscorer kolesterolmidlet Lipitor solgte for 13 mia. dollar, da salget toppede, og den rekord anser nogle analytikere ifølge Reuters bliver stort set umulig at slå. Victoza kunne dog være en dark-horse, hvis salget udvikler sig bedre, end Nordea spår.

"Hvis man virkelig lykkes, så ligger der et meget væsentligt potentiale. Det er selvfølgelig altid dristigt at komme med et estimat på 10 mia. dollar, men ser man på forudsætningerne bag så synes jeg ikke, at det er så aggressivt," mener Michael Novod.

Omvendt er der også risici, påpeger han. Det gælder dels selve godkendelsen som fedmebehandling. Den amerikanske lægemiddelstyrelse vil uden tvivl være særdeles nidkær for at sikre sig, at der ikke er for store bivirkninger ved behandlingen. Hertil kommer en kommerciel risiko og det ubesvarede spørgsmål: Hvor stor en del af USA's omkring 100 mio. klinisk fede, der rent faktisk vil få ordineret midlet? Her skal man ifølge Michael Novod være særdeles forsigtig. Han regner kun med op mod 0,5 mio. patienter, heraf de fleste med en BMI over 40.

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier