Novo påvirkes næppe af Amylin-rygte

Rygterne om købstilbud på amerikanske Amylin får ikke betydning for Novo Nordisk, mener analytiker.
Foto: Novo Nordisk/PR
Foto: Novo Nordisk/PR
Ritzau Finans

Novo Nordisks supersællert Victoza vil næppe stå særligt meget dårligere i konkurrencebilledet, hvis konkurrenten på markedet for GLP-1 analoger, Amylin, bliver købt af en større medicinalvirksomhed, som Sanofi, AstraZeneca eller Bristol Myers-Squibb. Det vurderer analytiker i Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen.

Det amerikanske aktiemarked lod sig onsdag overbevise om, Amylin kan være på vej til at blive slugt af en af de store spillere. Det skete, efter to unavngivne kilder fortalte Bloomberg News, at Amylin tidligere i februar afviste en henvendelse fra Bristol-Myers Squibb og et ikke-bindende købstilbud på 3,5 mia. dollar eller 22 dollar pr. aktie.

Oplysningerne affødte samtidig spekulationer om, at medicinalkæmperne Astra-Zeneca og Sanofi, kunne være interessede i Amylin. En analytiker fra Leerink Swaan vurderede således over for Bloomberg News, at de begge vil være bedre til at markedsføre Amylins diabetes 2-middel, Bydureon, end Bristol-Myers Squibb.

Sanofi-køb kan være fordel

For Novo Nordisk vil det dog næppe være en større bet, hvis Amylin ender med at blive købt, vurderer Michael Friis Jørgensen.

"Jeg tror ikke rigtigt, at det er en historie, som kommer til at påvirke Novo Nordisk. Bliver det Sanofi, vil det nok være svagt negativt, men jeg tror ikke, at rygtet vil være nok til at påvirke kursen i dag. Samtidig kunne det på den længere bane også være positivt for Novo Nordisk, hvis det blev Sanofi, fordi jo stærkere Sanofi bliver i diabetessegmentet, jo ringere sandsynlighed er der for, at det vil indgå i skarp priskonkurrence på insulinmarkedet," vurderer Alm. Brand-analytikeren.

Han peger på, at en af de største trusler mod Novo Nordisk er, at Sanofi sænker prisen på verdens bedste sælgende insulin, Lantus, når Novo senere i år om alt går vel lancerer sin næste insulingeneration. Jo stærkere Sanofi bliver på diabetesmarkedet, jo ringere bliver sandsynligheden for, at Sanofi vælger at trække prisvåbnet, mener Michael Friis Jørgensen.

"Så det behøver ikke blive en negativ faktor for Novo Nordisk, hvis Sanofi styrkes med Bydureon. Men det er da klart, at Sanofi ville være en større konkurrent for Novo end Amylin er lige nu," siger Michael Friis Jørgensen.

Victoza i føretrøjen

Amylin indstillede i november sidste år samarbejdet med den amerikanske medicinalgigant Eli Lilly efter flere års partnerskab, som blandt andet udviklede forløberen for Bydureon, Byetta, på baggrund af det aktive stof, Exanatid.

Derfor har Amylin selv måttet lancere Bydureon i USA, og salget har slet ikke udviklet sig så lovende som Novos salg af Victoza gjorde, da midlet blev lanceret i starten af 2010, påpeger Michael Friis Jørgensen.

I Europa udløber samarbejdet mellem Amylin og Eli Lilly i 2013, og Amylin har klart annonceret, at man er på jagt efter en partner i Europa.

Interessant for Zealand Pharma

Koblingen til Sanofi kan i øvrigt være interessant for danske Zealand Pharma. Sanofi har således indlicenseret Zealands lægemiddelkandidat, Lyzumia, der skal konkurrere med Victoza og Bydureon. Derfor kan det også godt undre lidt, hvad Sanofi i givet fald skal med Amylin og Bydureon.

"Det er rene rygter, og jeg har lidt svært ved at se Sanofi som køber. Men vil man have et mere sikkert kort end noget, der ligger i pipelinen, kunne det være det her. Og det ville absolut ikke være positivt for Zealand Pharma, hvis Sanofi endte med at købe det her," konstaterer Michael Friis Jørgensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også