Victoza den store vinder i 2011

GLP-1-midlet Victoza blev den helt store sællert i 2011, viser Novo Nordisk årsregnskab. Adm. direktør Lars Rebien mener, at midlet står godt i konkurrencen med Bydureon. (Opdateret kl. 09.15)
Foto: Novo Nordisk/PR
Foto: Novo Nordisk/PR
RITZAU FINANS / LEONORA BECK

Novo Nordisks salg af den nye GLP-1 variant Victoza slog alle rekorder og forventninger i 2011. Salget løb op i 5991 mio. kr. mod analytikernes forventning om 5653 mio. kr. og for at gøre væksten fuldendt, stammer det øgede salg fra alle regioner.

Da salget nåede op over 1 mia. dollar årligt på verdensplan har Victoza nu status som "blockbuster".

Ses der på fjerde kvartal isoleret blev der solgt Victoza for 2096 mio. kr. hvor analytikerne havde ventet en omsætning på 1758 mio. kr.

Nordamerika i stigning

I Nordamerika steg salget 167 pct. opgjort i lokale valutaer og med 155 pct. i kroner i helåret.

”Stigningen afspejler fortsat udvidelse af GLP-1-markedet drevet af Victoza samt den markedsledende position målt på værdi, som Victoza opnåede i 2011,” lyder det fra Novo Nordisk.

Salget i Europa steg 114 pct. i lokale valuta og 115 pct. i kroner. Lanceringen på kontinentet fortsætter og viste en "solid salgsvækst" i især Frankrig, Storbritannien og Italien.

Ses der på "International Operations" var der en stigning i salget på 781 pct. i lokal valuta og på 776 pct. i kroner. De ekstreme vækstrater skal dog ses i lyset af et lavt sammenligningsgrundlag i 2010. Men salget koncentrerer sig hovedsageligt i Brasilien og Mellemøsten.

Positiv lancering i Kina

I Kina lancerede Novo Nordisk Victoza i fjerde kvartal.

”De første tilbagemeldinger fra markedet er positive, men det faktiske salg er stadig begrænset,” lyder det fra medicinalkoncernen.

Salget i Japan og Korea steg fra et relativt lavt niveau i 2010 med 348 pct. opgjort i lokal valuta og 370 pct. i kroner. Den høje vækst skyldes blandt andet udløb af 14-dages receptbegrænsningen i midten af 2011 samt et betydeligt kommercielt fokus på Victoza i hele året.

Novo Nordisk påpeger, at den globale lancering fortsætter, og midlet er nu lanceret i 48 lande, hvor Oman, Thailand, Bulgarien, Hviderusland, Taiwan og Jordan er seneste skud på stammen.

For markedsandelens vedkommende sad Novo Nordisk med Victoza på 58 pct. målt i værdi i november sidste år mod 30 12 måneder tidligere. Samtidig er GLP-1-klassens andel af det samlede marked for diabetesbehandling steget til 4,5 pct. mod 3,2 pct.

God rival til Bydureon

Novo Nordisk vurderer, at supersællerten Victoza vil stå stærkt i konkurrencen med amerikanske Amylins tilsvarende GLP-1-middel Bydureon.

Det sagde administrerende direktør i Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen, torsdag på en telekonference for pressen. Han fastslog, at han først og fremmest glædede sig over, at Amylin var lykkedes med at få godkendelsen, og at de to selskaber dermed kan udbrede GLP-1-klassen til behandling af type 2-diabetes sammen.

Samtidig hæftede han sig ved, at Amylins egne studier af Bydureon havde vist, at Victoza regulerede blodsukkeret bedre.

”Det bliver en interessant konkurrence fremadrettet, og vi vurderer, at det vil udvide markedet. Selvfølgelig vil de opleve en vis succes, men vi håber, at den bliver begrænset, sagde Lars Rebien Sørensen.

Amylin ventes at sende Bydureon på det amerikanske marked senere denne måned. Bydureon skal kun tages en gang ugentligt, mens Victoza tages en gang dagligt.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også