Deloitte: Life science bør sløjfe silotænkning

Der ligger et stort potentiale i at bryde med den silotænkning, som blandt andet medico-, biotek-, medicinal og it-branchen har cementeret i forretningsstrategien, mener Deloitte.
Foto: Rob Owen-Wahl / Stock.xchng
Foto: Rob Owen-Wahl / Stock.xchng

Medicobranchen arbejder med det medicinske udstyr. Medicinalbranchen har øjnene rettet mod lægemidlerne. Men det er ikke nødvendigvis godt nok, mener Martin Faarborg, der er partner og leder af markedsgruppen for Life Science i Deloitte i Danmark.

Udfordringerne er store, og der skal nytænkning og samarbejde til for at kunne opretholde branchernes indtjening.

”Der er i høj grad fokus på, at branchen bliver nødt til at genoverveje den forretningsmodel, den hidtil har kørt med. Hvis pharma, biotek, medico, it-leverandører, investorer, sundhedsmyndigheder, kommunikationsbranchen osv. for alvor begynder at samarbejde på tværs til gavn for patienterne frem for at sidde i hver deres silo og udelukkende fokusere på deres eget lille område, er der en bedre chance for, at udfordringerne kan løses,” siger han.

Hedt emne blandt toppen

Til en life science-konference i London i december 2011 var det netop et af de varme emner, som deltagerne diskuterede, fortæller han. Det er ikke altid muligt at få det bedste ud af produkterne, når man ikke tænker ud over sin egen branches linjer.

”Der er meget fokus på at levere værdi til patienten. Det er det, der er hele hovedformålet. Men den måde, brancherne har været organiseret på hidtil, har været i siloer. Biotek, pharma, medico mv.,” siger han og fortsætter:

”Man ser i højere grad, at patienten gerne vil være mere vidende og gerne vil sætte sig ind i, hvordan man selv tager medicinen mest optimalt. Det gør, at der netop er et behov for at samarbejde på tværs, så man kan få den størst mulige værdi ud af det produkt, man producerer.”

Store udfordringer

Brancherne står over for nogle store udfordringer. Det er svært at udvikle nye, revolutionerende lægemidler. Det koster mere og mere at få godkendt nye lægemidler, og det er blevet sværere at skaffe finansiering. Sundhedsmyndighederne reducerer deres tilskud til udvikling af nye lægemidler, og det afskrækker en del investorer. Derfor må virksomhederne sænke deres priser, hvilket giver dem et dårligere resultat på bundlinjen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også