Zealand Pharmas anseelse vokser blandt ansatte i branchen efter år med kursridt

Zealand Pharma er dét farmaselskab, som har oplevet den største fremgang blandt ansatte i life science-sektoren siden sidste år i MedWatchs årlige imagerapport. 

Det er ikke kun på aktiemarkedet, at Zealand Pharma oplever fremgang. Også selskabets image blandt ansatte i life science-branchen har i løbet af det seneste år oplevet en forbedring. 

Ifølge MedWatchs årlige imagerapport, der er udarbejdet i samarbejde med analyseinstituttet Wilke, er Zealand Pharma således dét farmaselskab, som har haft den største fremgang i den generelle opfattelse siden sidste år.

Fremgangen betyder, at Zealand Pharma i dette års rapport samlet set indtager andenpladsen blandt de i alt 30 farmaselskaber, der er med i undersøgelsen. Kun overgået af Novo Nordisk på førstepladsen.

”Det er vi selvfølgelig glade og stolte over. Det er klart, at når man er i en F&U-fokuseret virksomhed som Zealand Pharma, så drejer det sig om at kunne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere. Så at medarbejderne er stolte og glade for at være her hos Zealand Pharma, er vi meget glade for, og det er ekstremt vigtigt for os for at kunne levere på de ting, vi gerne vil levere på,” siger Adam Steensberg til MedWatch. 

Han har siden 2022 stået i spidsen for Zealand Pharma, hvor han med øjeblikkelig virkning overtog roret fra Emmanuel Dulac i forbindelse med en gennemgribende omstrukturering af selskabet. Adam Steensberg var inden da medicinsk direktør samme sted. 

Omstruktureringen medførte blandt andet, at Zealand Pharma gik fra at være et selskab med egen salgsorganisation i USA og markedsførte produkter på hylderne til igen at være et rendyrket forsknings- og udviklingsselskab.

I 2022 var Zealand Pharma desuden også blandt de selskaber, der havde den største tilbagegang i imagescoren i MedWatchs imagerapport sammenlignet med året før. 

Performance har betydning

Siden dengang er det dog stort set kun gået fremad for Zealand Pharma, der har til huse i Søborg i Storkøbenhavn. Selskabets aktiekurs er således siden starten af 2022 blevet mangedoblet, hvilket har ført til en plads i C25-indekset, mens selskabet gennem flere rettede aktieemissioner har fået tilført et milliardbeløb. 

En udvikling som Adam Steensberg flere gange har tilskrevet Zealand Pharmas store fokus på udviklingen af potentielle lægemidler mod svær overvægt. Et marked, der for tiden oplever enorm opmærksomhed, og som er blevet spået et samlet salg på over 150 mia. dollar eller 1 billion kr. i starten af 2030’erne.

Hos Konsulenthuset Ballisager, der blandt andet er specialiseret inden for HR og rekruttering, peger direktør og ejer Morten Ballisager over for MedWatch på, at der netop er en sammenhæng mellem ekstern performance, og hvordan et selskab vurderes.

”Vi har faktisk lavet dén undersøgelse i en af vores kandidatanalyser. Vi så en meget stor sammenhæng, mellem at de mennesker, der trives, at de sidder typisk i organisationer, som præsterer godt,” siger Morten Ballisager.

Han stiller derefter sig selv spørgsmålet, om hvorvidt det så er den gode performance, der skaber ansatte i trivsel eller omvendt, hvortil han svarer:

”Jeg tror nok mest på den første, at der er en tendens til, at når du har gode resultater, så kan du både lave bedre rammer, du kan være mere large over for medarbejderne, og det giver generelt også bare en lidt mere diffus stolthed i organisationen. Så man må ikke underkende det, at man præsterer eksternt, i forhold til trivsel.”

Selvforstærkende

Hos Zealand Pharma er Adam Steensberg heller ikke i tvivl om, at selskabets fremgang har betydning for resultatet i dette års imagerapport. 

”Det er klart, at når man som firma og medarbejder mærker, at de ting, man går og arbejder med til dagligt, og de ting, man lægger al sin energi i, lykkes, og tingene går fremad, at det er også selvforstærkende. Så det betyder selvfølgelig en del, men det er også et udtryk for, at de ting, vi går og gør som firma, at de faktisk lykkes,” siger Adam Steensberg. 

Zealand Pharma opnåede i årets imagerapport en samlet imagescore på 86,6 point på en skala fra 0 til 100, hvilket som nævnt er en fremgang i den generelle opfattelse på 13,5 point sammenlignet med sidste år. 

Besvarelserne i imagerapporten stammer fra ansatte i life science-sektoren og er indsamlet i perioden fra 30. januar 2024 til 29. februar 2024.

Blandt de 30 farmaselskaber i imagerapporten ligger Novo Nordisk på førstepladsen med 89,8 point, mens Zealand Pharma er på andenpladsen efterfulgt af Novo Nordisk Pharmatech på tredjepladsen med 80,3 point. 

Undersøgelsen er en del af rapporten Imagerapport 2024, der udgives af MedWatch i samarbejde med Wilke. Læs mere om rapporten og se et gratis preview her.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også