Eli Lillys fedmemiddel rammer apotekerne i USA

Med Eli Lillys prisprogram vil patienter, der har en sundhedsforsikring med dækning, slippe for at betale 25 dollar for en til tre måneders forbrug af midlet.
Foto: Darron Cummings/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Darron Cummings/AP/Ritzau Scanpix
af marketwire

Kampen om fedmemarkedet i USA spidsede tirsdag til, da Eli Lillys nyligt godkendte middel Zepbound tirsdag ramte hylderne på apotekerne i USA.

Det sker på et tidspunkt, hvor Novo Nordisk har haft svært ved at følge med den store efterspørgsel på sit succesrige fedmemiddel, Wegovy.

Det skriver CNBC.

I forbindelse med lanceringen i USA har Eli Lilly også lanceret et prisprogram med henblik på at øge salget af Zepbound. Med programmet vil patienter, der har en sundhedsforsikring med dækning, slippe for at betale 25 dollar for en til tre måneders forbrug af midlet. Patienter uden forsikring kan via programmet komme ned på en pris på 550 dollar for en måneds forbrug.

Listeprisen for Zepbound er 1059,87 dollar.

Zepbound er samtidig blevet sat på sygekassen Cignas liste over foretrukne lægemidler og vil være til rådighed hos Cigna fra den 15. december.

”Tilgængeligheden af Zepbound på apoteker i USA er det første skridt, men vi skal arbejde hånd i hånd med arbejdsgivere, myndigheder og partnere i sundhedssektoren for at fjerne barrierer og gøre Zepbound tilgængelig for dem, der har brug for det,” udtaler Rhonda Pacheco, direktør med ansvar for diabetes- og fedmebehandling i Eli Lilly, i en meddelelse.

Zepbound er baseret på samme molekyle, tirzepatid, som diabetesmidlet Mounjaro. På samme måde er Novo Nordisks Wegovy baseret på molekylet semaglutid, der også indgår i diabetesmidlet Ozempic.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu