Leo Pharma har lavet egen udgave af populær kunstig intelligens

For at tage højde for datasikkerhed og bevare konfidentialitet, har Leo Pharma udviklet sin egen udgave af Chatgpt til medarbejderne.
Troels Ravn Bærentzen er chef for digitale strategier hos Leo Pharma, og står i spidsen for det team, der har udviklet Leo Pharmas egen version af Chatgpt. | Foto: Leo Pharma /PR
Troels Ravn Bærentzen er chef for digitale strategier hos Leo Pharma, og står i spidsen for det team, der har udviklet Leo Pharmas egen version af Chatgpt. | Foto: Leo Pharma /PR

Mange arbejdspladser har taget kunstig intelligens til sig, og det er især de store sprogmodeller som Chatgpt, der er blevet et populært nyt arbejdsværktøj, siden Openai lancerede sprogmodellen til den brede offentlighed i november sidste år.

Hos Leo Pharma har man taget skridtet videre og lanceret sin helt egen sprogmodel baseret på Openai’s teknologi og lukket den inde i Leo Pharmas eget IT-miljø, fortæller Troels Ravn Bærentzen, der er chef for digitale strategier hos Leo Pharma.

”Vores model tager højde for datasikkerhed, så vores søgninger ikke bliver tilgængelige for andre. Det gør, at vi kan bevare vores IP-rettigheder, og vi kan holde noget konfidentialitet over de ting, vi har med at gøre,” siger Troels Ravn Bærentzen til MedWatch.

Openai’s Chatgpt er bygget sådan, at de søgninger, der bliver foretaget i den offentlige model, som udgangspunkt, bliver brugt til gentræning af den kunstige intelligens.

Ifølge Troels Ravn Bærentzen er Leo Pharmas udgave allerede et vigtigt værktøj i medicinalvirksomheden.

”Det er en af de teknologier, der kan være med til at transformere den måde, man arbejder på. For nogle folk vil det være effektivisering, men det for andre vil være mere transformativt i forhold til, hvad man kan. Det kommer an på jobrollen og jobtypen,” siger han.

”Jeg tror, vi er ved at være der, hvor der er meget få, der ikke bruger Chatgpt eller lignende tools til at hjælpe med at optimere ens hverdag, og det samme gør sig selvfølgelig gældende i en farmavirksomhed. Vi har mange forskellige roller, og afhængigt af ens rolle vil det være anvendeligt til at optimere og effektivisere.”

Human in the loop

Leo Pharma slap sin version af Chatgpt fri hos medarbejderne i sommer, og siden da har medarbejderne taget godt imod platformen, lyder det fra Troels Ravn Bærentzen. I alt 1000 ud af Leo Pharmas godt 4000 medarbejdere har brugt og bruger platformen.

I denne uge holder Leo Pharma fællesmøde om brugen af den kunstige intelligens, hvor medarbejderne i plenum kan berette om, hvordan den bliver brugt i de forskellige afdelinger som inspiration på tværs.

”Vi har inviteret Microsoft med, som fortæller lidt om nogle af de fremtidige perspektiver. Det er jo noget, der udvikler sig hele tiden. Både modellerne og den måde, man bruger det på, bliver jo hele tiden opdateret, og vi kan inspirere hinanden. Så det bliver taget utroligt godt imod. Der er utrolig mange ideer til, hvad man kunne gøre anderledes, og hvordan man gøre endnu flere ting og data tilgængelig for modellen,” siger Troels Ravn Bærentzen.

Selvom mange af Leo Pharmas medarbejdere har taget godt imod modellen, så er det, som så mange andre nye teknologier, absolut ikke alt, den kan bruges til. Men ifølge Troels Ravn Bærentzen kan platformen i mange tilfælde støtte 80 pct. af de ansattes arbejde, hvor den sidste del af arbejdet bliver lavet af et menneske for at give det sidste touch og målrettet Leo Pharmas måde at kommunikere på.

”Selvfølgelig forstår den ikke alle vores processer, og nogle gange kan det være, at vi skal lave vores processer om, i forhold til at kunne anvende dem så godt som muligt,” siger Troels Ravn Bærentzen og fortsætter:

”Vi har altid en human in the loop, så det er ikke sådan, at platformens arbejde tager beslutningerne. Vi har stadig brug for medarbejdere, der træffer beslutningerne på baggrund af data.”

Pilotprojekter

Siden lanceringen har Leo Pharma kørt flere pilotprojekter, og et af de steder, Leo Pharmas kunstige intelligens er blevet implementeret, er hos HR-afdelingen.

”Det med at skrive en jobannonce, det kan platformen virkelig hjælpe med, når vi kan fodre den med vores egen skabelon. Det vil sige, at vores rekrutteringsteam bruger mere tid med kandidaten og mindre tid på at skrive selve jobopslaget. Det er i alles interesse, for det er tiden med kandidaten, og det at være i dialog og interviewe og sikre sig, at processen er god, de bør bruge deres tid på, og ikke skulle bruge alt for lang tid på at skrive en jobannonce, der er relativt generisk.”

Troels Ravn Bærentzens afdeling for digitale strategier ruller løbende nye funktioner ud i Leo Pharmas lukkede AI-miljø for medarbejderne, og senest har medarbejderne fået muligheden for, at den kunstige intelligens kan svare videnskabeligt og med et højere lixtal på medarbejdernes prompts.

Leo Pharma er ikke den eneste medicinalvirksomhed, der har udviklet sin egen udgave af Chatgpt. Også Novo Nordisk og Radiometer er gået samme vej. 

Openai, som er virksomheden bag Chatgpt, er stiftet af iværksætteren Sam Altman og er delvist ejet af Microsoft.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også