Eli Lilly ser efterspørgsel uden fortilfælde efter Mounjaro

Efterspørgslen på Eli Lillys diabetesmiddel Mounjaro har aldrig været større end i seneste kvartal.
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS / X90033
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS / X90033
af marketwire

Amerikanske Eli Lilly, der er Novo Nordisks største konkurrent på markedet for diabetesmedicin, melder om et robust patientoptag og en stærk lancering af sit nyeste diabetes 2-middel, Mounjaro, i tredje kvartal.

Det fremgår af en telekonference i forbindelse med selskabets regnskab for perioden.

”Vi har set en efterspørgsel uden fortilfælde ved lanceringen af Mounjaro til type 2-diabetes,” siger Anat Ashkenazi, finansdirektør i Eli Lilly, tirsdag på en telekonference i forbindelse med regnskabet.

Mounjaro, der er en direkte udfordrer til Novos supersællert Ozempic, omsatte i perioden for 187,3 mio. dollar mod ventet 80 mio. dollar blandt analytikere ifølge Bloomberg News.

Omsætningen i USA landede på 97,3 mio. dollar, mens omsætningen uden for USA blev 90 mio. dollar, hvilket dog er relateret til en betaling fra den japanske partner Mitsubishi Tanabe vedrørende en ny aftale om salgs- og distributionsrettighederne i Japan.

I alt 70 pct. af patienterne, der startede på Mounjaro, har ikke tidligere modtaget behandling med et injektionsbaseret type 2-diabetes-middel. Og mindre end 10 pct. af patienterne er kommet fra Lillys Trulicity, der kan beskrives som Mounjaros forgænger.

Foreløbigt har Lilly ifølge Anat Ashkenazi sikret sig aftaler om tilskud hos amerikanske sygekasser, der dækker cirka 45 pct. af patienterne i USA.

For at sikre fuld interesse om lanceringen har Lilly desuden lanceret et program, der giver de patienter, der endnu ikke kan få tilskud, adgang til Mounjaro til en lav introduktionspris, indtil deres sygekasse dækker medicinen.

De nettopriser, Eli Lilly får for Mounjaro, ventes derfor at stige i de kommende kvartaler, oplyser administrerende direktør, Dave Ricks.

For at møde den kraftigt stigende efterspørgsel er Lilly i øvrigt i færd med at udvide produktionen markant med en facilitet i North Carolina.

Eli Lilly er kommet godt fra start med salg af nyt diabetesmiddel

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også