Leo Pharma-direktør: “Strategien begynder at krystallisere sig og give afkast”

Adm. direktør Christophe Bourdon løfter sløret for, hvordan Leo Pharma præsterer i årets første halvdel, og hvordan strategien ser ud frem mod en kommende børsnotering.
Christophe Bourdons primære fokus er nu, at Leo Pharmas vækst accelererer. | Foto: Leo Pharma/PR
Christophe Bourdons primære fokus er nu, at Leo Pharmas vækst accelererer. | Foto: Leo Pharma/PR

Den strategi, som Leo Pharma har lagt, er begyndt at give pote, siger adm. direktør Christophe Bourdon i dag i Børsen, hvor han blandt andet også løfter sløret for nogle af medicinalselskabets nøgletal fra første halvdel af 2022 og siger, at hans fokus nu er på at accelerere væksten.

Christophe Bourdon undgår at nævne, hvad Leo Pharma har på bunden efter årets første seks måneder, men fortæller, at omsætningen steg med fire pct. til 5,2 mia. kr., og at væksten i 2021 lød på 1,7 pct.

”Det, vi observerer med resultatet for de første seks måneder, er, at strategien begynder at krystallisere sig og give afkast,” siger Christophe Bourdon, som kom til Leo Pharma i april – midt i en større spareøvelse, der har til formål at gøre selskabet attraktivt forud for en børsnotering inden for en håndfuld år.

Mens Leo Pharmas lægemiddel Innohep, et blodfortyndende middel, trækker væksten ned, er det især tralokinumab, midlet mod atopisk dermatitis, som markedsføres under navnet Adtralza i Europa og hedder Adbry i USA, der med 12-13 pct. vækst i første halvår trækker læsset.

For nu er fyringsrunderne i Leo Pharma overstået, fortæller Christophe Bourdon til Børsen, efter selskabet på et år er gået fra 5700 til 5000 ansatte som led i førnævnte spareøvelse, der blandt andet skal sikre en overskudsgrad på 20 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også