Eli Lilly melder om lavere priser i USA

Det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly, som konkurrerer med Novo Nordisk på diabetesmarkedet, oplever faldende priser i USA på grund af stigende arbejdsløshed.
Foto: Mike Blake / Reuters / Ritzau Scanpix
Foto: Mike Blake / Reuters / Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisks amerikanske konkurrent Eli Lilly konstaterer i sit regnskab for tredje kvartal, at der er modvind på prisniveauerne i USA.

Stigende arbejdsløshed som følge coronaudbruddet betyder, at antallet af patienter i sygekassen Medicaid, der dækker lavindkomstgrupper, er stigende, og det giver lavere gennemsnitlige salgspriser, fortæller Eli Lillys finansdirektør, Joshua Smiley, tirsdag i forbindelse med præsentationen af regnskabet.

Også Novo har meldt ud, at den højere arbejdsløshed isoleret set påvirker omsætningen i USA negativt, da nogle patienter ryger ud af de arbejdsgiverbetalte sygesikringer.

I forbindelse med halvårsregnskabet – da arbejdsløsheden i USA var på over 10 pct. – fortalte Novo Nordisk, at selskabet flytter rundt på volumenerne mellem de forskellige salgskanaler, det sælger igennem, hvilket førte til en lavere gennemsnitlig realiseret pris i den amerikanske forretning.

"Nu ser vi, at arbejdsløshedsniveauet er under 8 pct., og man skulle forvente, at det negative kanalmiks, som vi ved andet kvartal estimerede til at påvirke vores amerikanske forretning negativt med annualiseret 3 pct., nu er lavere. Vi estimerer med omkring 2 pct. på nuværende tidspunkt," sagde Novo Nordisks finansdirektør, Karsten Munk Knudsen, i forbindelse med opjusteringen for knap tre uger siden.

Eli Lillys omsætning og bundlinje stiger – men skuffer analytikerne

Eli Lilly indstiller studie med covid-19-behandling 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også