Eli Lillys omsætning og bundlinje stiger – men skuffer analytikerne

Både omsætningen og overskuddet hos amerikanske Eli Lilly steg i tredje kvartal mindre end ventet. Diabetesmidlet Trulicity præsterede sin dårligste kvartalsmæssige vækst i år.
Foto: Vincent Kessler / Reuters / Ritzau Scanpix
Foto: Vincent Kessler / Reuters / Ritzau Scanpix

Det går fremad for det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly, men ikke så hurtigt, som analytikerne på forhånd havde forventet.

Det viser Eli Lillys regnskab for tredje kvartal, som netop er landet.

Omsætningen i kvartalet var 5,74 mia. dollar – 36 mia. kr. – hvilket var en stigning på 5 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Kvartalets resultat blev 1,41 mia. dollar – 8,9 mia. kr. – svarende til 1,54 dollar pr. aktie, hvilket var en stigning på 3 pct.

Analytikerne havde dog regnet med en omsætning på 5,90 mia. dollar og et resultat pr. aktie på 1,74 dollar, hvorfor nøgletallene lå et stykke under forventningerne.

David Ricks, adm. direktør i Eli Lilly, kalder regnskabet for "solidt."

"Vores vigtigste vækstprodukter var fortsat en katalysator for volumenbaseret omsætningsvækst. På trods af vedvarende forstyrrelser i sundhedssektoren fra den globale pandemi har vi fortsat tillid til styrken i vores underliggende forretning," skriver David Ricks.

Vækstmidler trak op

Eli Lillys topprodukt inden for diabetes, hvor selskabet er den største konkurrent til Novo Nordisk, præsterede sin dårligste kvartalsmæssige omsætningsvækst i tredje kvartal.

Den markedsledende GLP-1-analog Trulicity solgte således for 1,1 mia. dollar – 6,9 mia. kr. – i kvartalet, hvilket var en stigning på 9 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Til sammenligning steg salget af Trulicity 40 pct. i første kvartal og 20 pct. i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Flere andre midler trak væsentligt op i kvartalet. Psoriasismidlet Taltz præsterede en salgsvækst på 34 pct. til 454 mio. dollar, mens kemoterapien Alimta steg 14 pct. til 578 mio. dollar.

De mest hastigt voksende midler var migrænemidlet Emgality, der steg 92 pct. til 91,5 mio. dollar, og kræftmidlet Tyvyt, der steg 81 pct. til 84,4 mio. dollar.

I Eli Lillys insulinportefølje var væksten ikke overraskende afdæmpet. Insulinet Humalog steg 1 pct. til 657 mio. dollar, mens insulinerne Humulin og Basaglar faldt henholdsvis 5 pct. til 306 mio. dollar og 6 pct. til 248 mio. dollar.

Til gengæld var der godt gang i salget af diabetespillen Jardiance, hvis omsætning steg 29 pct. til 311 mio. dollar.

Næsepulveret Baqsimi, der er en konkurrent til Zealand Pharmas fremtidige middel mod akut lavt blodsukker, solgte for 20,9 mio. dollar i kvartalet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også