Bavarian Nordic gafler kommerciel direktør fra GSK's vaccineforretning

Biotekselskabet Bavarian Nordic har hyret Jean-Christophe May, der kommer fra Glaxosmithklines vaccineforretning, til en ny oprettet stilling som kommerciel direktør under topchef Paul Chaplin.
Foto: Philip Davali / Ritzau Scanpix
Foto: Philip Davali / Ritzau Scanpix
AF KEVIN GRØNNEMANN OG RITZAU FINANS

Bavarian Nordics adm. direktør Paul Chaplin opruster nu sit ledelseshold med en ny kommerciel direktør, der er hentet ind fra Glaxosmithkline.

Biotekselskabet har ansat Jean-Christophe May til den nyoprettede direktørstilling, fra hvilken Jean-Christophe May skal stå for at opbygge og lede Bavarian Nordics kommercielle organisation.

Jean-Christophe May kommer fra en chefstilling hos Glaxosmithkline, hvor han var ansvarlig for kommercialiseringen af selskabets vacciner.

Her stod han blandt andet med ansvaret for de to vacciner, som Bavarian Nordic i sidste måned købte af netop Glaxosmithkline for op til 6 mia. kr. – Rabipur/Rabavert og Encepur.

"Jeg er glad for at byde Jean-Christophe velkommen til Bavarian Nordic. Med hans omfattende kommercielle erfaring vil han bidrage væsentligt til selskabets ledelse. Han har desuden indgående kendskab til vores nye produkter, Rabipur/RabAvert og Encepur, og hans mangeårige internationale erfaring inden for life science industrien vil være uvurderlig for etableringen og udvidelsen af vores kommercielle organisation," skriver Paul Chaplin i en fondsbørsmeddelelse.

Jean-Christophe May selv skriver, at han er "beæret" over at blive en del af Bavarian Nordic.

"Jeg er begejstret for at få muligheden for at bygge en global kommerciel organisation og ser frem til at arbejde sammen med mine nye kolleger om at få disse vigtige vacciner ud til patienter i hele verden," skriver Jean-Christophe May.

Skal opbygge lille salgsorganisation

Med købet af de to vacciner fra Glaxosmithkline er Bavarian Nordic gået i gang med at opbygge en mindre kommerciel organisation, der skal sørge for at fremme salget.

Der bliver dog ikke tale om en salgsorganisation, der kommer til at gøre væsentligt indhug i lønsomheden på de to produkter, lød det fra topchefen på en telekonference i oktober.

"I øjeblikket har GSK ikke rigtigt nogle salgsfremmende aktiviteter, så det salg, man ser nu, er skabt på baggrund af minimal salg og markedsføring," sagde Paul Chaplin.

"Det andet er, at der er nøgleterritorier, så vi vil koncentrere indsatsen, hvor vi får størstedelen af omsætningen fra. Så jeg tror, at vi vil bruge omkring 10 pct. på distribution, salg og markedsføring," sagde Paul Chaplin videre.

Han betegner det selv som "et relativt begrænset kommercielt setup."

Bavarians to nytilkøbte vacciner ventes i år at omsætte for omkring 175 mio. euro.

Bavarian-chef: Vi springer tre år frem med vaccinekøb

Bavarian køber to vacciner fra GSK i handel til op mod 6 mia. kr. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også