MedWatch

Diabetesprodukter sikrer Eli Lilly beskeden salgsvækst i første kvartal

Amerikanske Eli Lilly kommer ud af årets første kvartal med en vækst på 3 pct. i omsætningen, primært drevet af fremgang for selskabets nye produkter mod diabetes. Men regnskabet vidner også om et fortsat pres på insulinpriserne og muligvis et begyndende pres på priserne på GLP-1-analoger.

Salget af GLP-1-analogen Trulicity bliver ved at stige, og det er nu Eli Lillys suverænt bedst sælgende produkt. | Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Rick Bowmer/

Eli Lilly omsatte i de første tre måneder af 2019 for 5,092 mia. dollar (34 mia. kr.), hvilket var 3 pct. mere end i samme periode af 2018. Det viser den amerikanske medicinalkoncerns netop aflagte regnskab.

På bundlinjen lander man 4,241 mia. dollar mod blot 1,217 mia. dollar sidste år, men den markante vækst skyldes udelukkende, at Lilly har skilt sig af med dyresundhedsforretning Elanco Animal Health.

På justeret basis falder bundlinjen med 4 pct. til 1,236 mia. dollars eller 1,33 dollar per aktie.

Både omsætning og indtjening per aktie lander stort set som forventet af analytikerne, skriver Ritzau Finans.

Selskabet justerer sine forventninger til indtjeningen per aktie i 2019 til 8,57-8,67 dollar på rapporteret basis og 5,60-5,70 dollar på justeret basis, hvilket tidligere lød på 5,55 til 5,65 dollar.

Samtidig forventer man nu omsætning på 22-22,5 mia. dollar i år mod tidligere 25,1-25,6 mia. dollar. Men igen er det udelukkende for at tage højde for frasalget af Elanco.

GLP-1-analog i vækst

Den beskedne vækst, som koncernen sikrer sig i første kvartal, er i høj grad drevet af nyere produkter til behandling af diabetes.

Stjernen i showet er som i foregående kvartaler den langtidsvirkende GLP-1-analog Trulicity mod type 2-diabetes. Det middel omsatte i kvartalet for 879,7 mio. dollar (5,86 mia. kr.) mod 678,3 mio. dollar i første kvartal af 2018 - en vækst på 30 pct.

Set i forhold til de 924,7 mio. dollar midlet omsatte for i fjerde kvartal af 2018, er der dog tale om en nedgang.

Lilly skriver i regnskabet, at en kvartalsvækst i Trulicity-salget i USA på 26 pct. til 665,6 mio. dollars er drevet af øget efterspørgsel, men at det modvirkes af "lavere realiserede priser og ændringer i estimater for rabatter".

Søren Løntoft Hansen, der er medicinalanalytiker for Sydbank, mener dog ikke, at det vidner om et markant større prispres i GLP-1-segmentet, end man har set tidligere.

"Rabatterne stiger selvfølgelig, men rabatniveaut ligger langt fra, hvad vi kan se på markedet for særligt basalinsulin," siger han.

Han understreger samtidig, at salget af mere modne lægemidler ofte kan blive presset lidt ned i årets første kvartal set i forhold til årets fjerde kvartal.

Alt i alt ser væksten da også ud til at fortsætte for Trulicity, som nu er Eli Lillys bedst sælgende produkt. Det skyldes en markant markedsvækst i GLP-1-segmentet generelt set, hvilket er blevet hjulpet på vej af danske Novo Nordisks lancering af sit nyeste skud på stammen, Ozempic.

Pres på insulinpriserne

Salget af Trulicity er formentlig ikke færdig med at vokse, og koncernen kan samtidig glæde sig over, at salget af den orale SGLT2-hæmmer Jardiance, som man ejer sammen med Boehringer Ingelheim, stiger med 35 pct. til 203,6 mio. dollar.

Herudover stiger salget af Basaglar, som er en kopi af Sanofi-insulinen Lantus og også er en del af Boehringer-samarbejdet, med 51 pct. til 251,4 mio. dollar.

Omvendt falder salget af måltidsinsulinen Humalog med 8 pct. til 730,8 mio. dollar, mens faldet er på 11 pct. i USA.

Det skyldes dels, at man i lighed med andre medicinalselskaber skal dække en større del af udgifterne for patienter i det offentlige amerikanske sundhedsprogram Medicare Part D.

Og Søren Løntoft Hansen understreger, at Eli Lillys regnskab generelt set "afspejler konkurrence og prispres i insulinmarkedet".

Eli Lilly tester nyt diabeteshåb mod Novo-insulin i omfattende fase 3-studie 

Eli Lilly nedjusterer indtjeningsestimat på grund af kræftaftale 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier