Life science-branchens ansatte sender medarbejderindflydelsen i Novo Nordisk til bunds i ny undersøgelse

En ny imageundersøgelse placerer Novo Nordisk lavest blandt 26 selskaber i branchen, når det kommer til muligheden for som medarbejder at få indflydelse på vigtige beslutninger. Novo Nordisk kalder det "udtryk for en forandringsproces".
Medarbejderne i life science-branchen opfatter Novo Nordisk som den virksomhed, hvor man har mindst inflydelse på vigtige beslutninger. | Foto: Peter Nørby
Medarbejderne i life science-branchen opfatter Novo Nordisk som den virksomhed, hvor man har mindst inflydelse på vigtige beslutninger. | Foto: Peter Nørby
AF Ulrich Quistgaard og Albert RØNNING-Andersson

I en ny imagerapport får Novo Nordisk topvurderinger af både befolkningen og ansatte i life science-branchen på syv ud af otte undersøgte områder - men på én parameter klarer Novo Nordisk sig værst af alle.

Blandt de 26 undersøgte selskaber i undersøgelsen, er Novo Nordisk nemlig den virksomhed, hvor ansatte i life science-branchen vurderer, at de har mindst indflydelse på vigtige beslutninger i virksomheden.

Lene Kring, der er chef for Novo Nordisks branding og omdømme, påpeger, at det er svært at udpege en specifik årsag, da hun ikke kender undersøgelsens nærmere detaljer.

"Men et bud kunne være, at det er udtryk for den forandringsproces, Novo Nordisk går igennem i disse år. Sådan en proces medfører forandringer, ændringer og nye måder at arbejde og træffe beslutninger på," siger hun til MedWatch.

Undersøgelsen er foretaget i efteråret blandt flere end 3.500 danskere og ca. 700 ansatte i de 26 største og mest toneangivende life science-selskaber herhjemme om de forskellige firmaers image på otte specifikke områder.

Top 3: Her mener ansatte i life science-branchen, at medarbejderne er med til at træffe vigtige beslutninger

Ved alle spørgsmål omregnes respondentens besvarelse til en skala fra 0-100 (indeksering). Læs mere om metoden.

For alle selskaber i undersøgelsen gælder det, at de ansatte i branchen giver de laveste vurderinger, når de bliver bedt om at vurdere medarbejdernes indflydelse.

Kommunikationsrådgiver Sune Bang forklarer, at de fleste medarbejdere i dag netop leder efter en arbejdsplads, der både gavner samfundet, og som giver deres ansatte indflydelse og en følelse af, at de er med til at gøre en forskel på virksomheden.

"Det er en del af medarbejderens egen personlige fortælling. Hvis man ikke føler, man kan gøre en selvstændig forskel og i stedet bare er en brik, så kan sådan en historie jo brede sig, så selvfølgelig skal Novo forholde sig til det," siger han.

Diskrepans i image

Han påpeger dog, at Novo Nordisk er en særlig stor arbejdsplads, og at det nødvendigvis også får indflydelse på, hvor langt medarbejderne er fra beslutningerne.

Novo Nordisk får topkarakterer af både danskerne og de ansatte i branchen på de syv andre undersøgte områder i undersøgelsen, og ifølge kommunikationsrådgiveren får det faktisk medicinalgigantens ene bundkarakter til at se mere alvorlig ud.

"Når man har så stærkt et image, som Novo Nordisk har, så kan en fyring eller en anden almindelig forretningsmæssig beslutning pludselig skabe tvivl om deres positive placering. På den ene side har du den her pæne dreng i klassen, der gør rigtige mange rigtige ting, og på den anden side er det en top-professionel og performance-drevet virksomhed, der også er kendt for at være meget konsekvente i deres beslutninger og køre deres medarbejdere hårdt," vurderer Sune Bang.

"De kører rundt med mange menneskeskæbner, og sådan er det at være en stor og succesfuld virksomhed. Men der er noget diskrepans i deres image dér," tilføjer han.

I det hele taget er Novo Nordisks enorme succes og unikke status herhjemme noget, der giver virksomheden nogle særlige udfordringer.

Kommunikationsrådgiveren sammenligner situationen med skuespilleres og andre kendte personers, som mange mennesker gerne vil have fat på og henvender sig til på gaden.

"De fremstår pludselig som arrogante, hvis de afviser det. Så det er en sværere styring, når man er succesfuld, sympatisk og gør verden bedre, for så skal der ikke meget til, før en fjer bliver til fem høns. Så kan der ske et pludseligt skift i opfattelsen," siger Sune Bang og forklarer, at risikoen er, at Novo Nordisk lettere end andre firmaer kommer til at fremstå arrogante.

Apple, Mærsk og Novo Nordisk

Han sammenligner Novo Nordisk med den amerikanske teknologigigant Apple, som, han vurderer, er blevet opfattet som arrogante gennem den sidste tid, og Mærsk, som tidligere var en virksomhed, der "kunne gå på vandet" og blev respekteret højt for ordentlig opførsel, men som Sune Bang alligevel vurderer efterfølgende har tabt anseelse og fået et svækket image.

"Man siger jo, at Mærsk blev til Novo, og Novo blev til Mærsk. En mangeårig succes gør noget ved ens adfærd og ens image," siger Sune Bang.

Undersøgelsen er en del af rapporten Imagerapport 2019, der udgives af MedWatch i samarbejde med Wilke. Læs mere om rapporten og se et gratis preview her.

Novo har life science-branchens bedste ry - Coloplast, Genmab og Widex følger trop 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også