Novo har life science-branchens bedste ry - Coloplast, Genmab og Widex følger trop

I en ny imagerapport giver Novo Nordisk alle andre medicinal- og medico-firmaer herhjemme baghjul. Kun på et enkelt område placerer ansatte i branchen selskabet helt i bunden.
Novo Nordisk scorer topplaceringer på 7 ud af 8 undersøgte område i ny imagerapport. | Foto: Peter Nørby
Novo Nordisk scorer topplaceringer på 7 ud af 8 undersøgte område i ny imagerapport. | Foto: Peter Nørby
AF ULRICH QUISTGAARD OG ALBERT RØNNING-ANDERSSON

Uanset om man spørger danskerne generelt eller ansatte i medicinalindustrien specifikt, er de ikke i tvivl om, at navnet Novo Nordisk sætter flere beundrende følelser i gang end navnene på resten af selskaberne i branchen.

I en ny undersøgelse, som MedWatch har foretaget i samarbejde med analysebureauet Wilke, af de 26 største og mest toneangivende life science-selskabers image herhjemme, scorer Novo Nordisk topplaceringer på hele 7 ud af 8 undersøgte områder, og på flere udsagn klarer de sig langt bedre end konkurrenterne.

Eksempelvis har danskerne klart det bedste kendskab til Novo Nordisk, ligesom firmaets image scorer højest blandt befolkningen. Novo har også det bedste image af de undersøgte selskaber blandt de ansatte i branchen, men her er afstanden til de øvrige selskaber mindre end hos danskerne generelt. Coloplast og Genmab følger på henholdsvis anden og tredjepladsen hos de ansatte, mens Coloplasts og Widexs image nupper henholdsvis sølv og bronze i befolkningen.

Top 3: Selskaber med bedste image blandt ansatte i branchen

Ved alle spørgsmål omregnes respondentens besvarelse til en skala fra 0-100 (indeksering). Læs mere om metoden.

Kommunikationsrådgiver Henrik Byager forklarer, at Novo Nordisk har opbygget deres enestående image gennem en hel generation ved at være den danske virksomhed, som efter hans mening er den absolut dygtigste til at kommunikere.

"De kommunikerer altid ansvarligt, afdæmpet og gennemtænkt og har en af landets største kommunikationsafdelinger. Summen af alt dette er, at Novo Nordisk er blevet nationens stolthed, en virksomhed alle kender og taler godt om," siger han til MedWatch.

Danmarks svar på Apple

Den vurdering er Sune Bang, der også er kommunikationsrådgiver, helt enig i. Han går endda så langt, som til at sammenligne Novo med et af verdens største og mest succesfulde firmaer.

"De er jo på en eller anden måde Danmarks svar på Apple. De er både geniale, har fantastiske medarbejdere, er sindssygt professionelle og enormt succesfulde i hele verden. Det skyldes, at Novo har haft et så stærkt fokus på, at de også har nogle andre forpligtelser end at tjene penge. Der er ikke ret mange tilbage i samfundet, som ikke ved, at Novo Nordisk vil noget mere end mange andre selskaber," forklarer Sune Bang.

Han vurderer, at Novo Nordisk som de første i branchen indså, at firmaer ikke bare kunne nøjes med at snakke om, hvorvidt deres produkter "smagte godt eller kørte langt på literen". Sune Bang ser Novo som leder af en udvikling, der begyndte for 10 år siden, hvor selskaberne blev nødt til at kommunikere om deres rolle og formål i samfundet.

"Verden ændrede sig, og deres fortælling handler nu om, hvorfor de eksisterer som firma, og hvad deres rolle er i samfundet. Hvordan de vil gøre verden bedre. Det er fint nok at tjene penge som firma, så længe du også gør verden bedre. Hvis ikke du har et formål, der handler om andet end at tjene penge, så har du ikke nogen berettigelse i dag," siger Sune Bang.

Han forklarer, at life science-branchen har et indlysende formål om at redde liv og behandle sygdomme, og selskaberne derfor skal leve op til det næste krav, som befolkningen stiller.

"Medicinalindustriens udfordring bliver derfor, hvordan de arbejder hen mod deres mål. Hvordan de agerer undervejs. Det er fint nok at prøve at redde verden, men ligesom våbenproducenter skal argumentere med, at bomber kan forsvare folk og redde os fra fjender, så er det vigtigt for medicinalindustrien at holde sig fra opførsel, som er uacceptabel. Hvis man tester på mennesker og dyr på en særlig kynisk måde, eller prissætter ud fra samme tankegang som andre produkter, og siger, folk bare kan undlade at købe det, hvis de ikke har råd, kan det give problemer," forklarer kommunikationsrådgiveren og understreger, at branchen står med en særlig kommunikationsudfordring.

"I det øjeblik man opfinder noget i den her branche, er det som om, at befolkningen ikke synes, medicinalvirksomheden ejer det længere. Så er det allemandseje, og folk forstår ikke, hvor alle ikke bare får det udleveret gratis, så vi kan udrydde sygdomme på stribe. Så medicinalfirmaerne har fået en særlig forpligtelse."

Alle er kommunikatører

Hos Novo Nordisk er de enige i, at virksomheden har måttet bygge en positiv og troværdig historie op om dem selv gennem lang tid.

"Man kan kun arbejde med at bygge et godt image op, hvis der rent faktisk er hold i fortællingen; hvis de gode intentioner er bygget på en troværdig historik og et stærkt fundament af konkrete aktiviteter forankret i virksomhedens strategi og kultur," siger Lene Kring, der er chef for virksomhedens branding og omdømme.

Top 3: Life science-selskaber med bedste image i befolkningen

Ved alle imagespørgsmål omregnes respondentens besvarelse til en skala fra 0-100 (indeksering). Læs mere om metoden <a href='https://medwatch.dk/service/article11237211.ece/binary/medwatch_imagerapport_2019_preview.pdf'>her</a>

Ved alle spørgsmål omregnes respondentens besvarelse til en skala fra 0-100 (indeksering). Læs mere om metoden.

Hun forklarer, at det ikke alene skyldes, at Novo Nordisk har den største kommunikationsafdeling i branchen. Der skal nemlig mange flere til at fortælle virksomhedens historie.

"Det er os alle sammen, mere end 42.000 kolleger fordelt i hele verden, der hver dag med vores beslutninger og aktiviteter viser, at Novo Nordisk er en virksomhed, man kan stole på, og som har et klart of tydeligt formål. På den måde bliver der opbygget et godt image og et brand, der differentierer sig fra andre virksomheder," fortæller Lene Kring.

I undersøgelsen, som MedWatch har fået foretaget i samarbejde med analysebureauet Wilke, bliver Novo især fremhævet blandt de ansatte som den virksomhed, der giver de bedste karrieremuligheder og tilbyder den klart bedste efteruddannelse.

Alle 26 firmaer i undersøgelsen er blevet bedømt på i alt otte udsagn, og mens Novo får topplaceringen i forhold til de syv, så opnår Novo Nordisk den dårligste bedømmelse af alle 26 selskaber, når det kommer til medarbejderindflydelse.

Her henter Novo sidstepladsen på udsagnet om, at man som medarbejder er med til at træffe vigtige beslutninger, mens Genmab lægger sig i toppen på det punkt.

Sune Bang mener, at Novo Nordisks generelle topplacering i undersøgelsen og i branchen gør, at Novo bliver mere sårbar.

"Det bliver endnu vigtigere for Novo at leve op til befolkningens og de ansattes opfattelse, for bare en lille fejl vil være en ekstremt spændende historie, fordi man ikke forventer, at Novo gør noget forkert. Ligesom det en gang var med Danske Bank. Jo større og mere succesfuld man er, desto mere sårbar bliver man også over for fejl," påpeger han.

Det er hans kommunikations-kollega enig i.

"Undersøgelsen må være opmuntrende læsning for branchen, der generelt bruger mange ressourcer på omdømmepleje. Det er en branche, der herhjemme har været forskånet for større skandaler i lang tid. Andre steder er der mere kritik og skepsis i forhold til Big Pharma, deres økonomiske magt, deres produkter og deres lejlighedsvise angribelige etik. Men ikke her. Man kan dog ikke hvile på laurbærrene, og finanssektoren er skrækeksemplet på, hvor højt man kan flyve, og hvor dybt man kan falde", siger Henrik Byager.

Undersøgelsen er en del af rapporten Imagerapport 2019, der udgives af MedWatch i samarbejde med Wilke.

Læs mere om rapporten og se et gratis preview her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også