MedWatch

Storbank har fidus til Novos diabetespille: Forventer årligt salg på 27 mia efter fem år

JP Morgan har enorme forventninger til salget af en ny oral version af Novo Nordisks GLP-1-analog semaglutid, som formentlig kan lanceres i 2020. Samtidig ser man mindre pres på insulinforretningen fremover og fortsat vækst i den samlede GLP-1-forretning.

Foto: Novo Nordisk/PR

Den amerikanske storbank JP Morgan er blevet markant mere positivt stemt omkring de fremtidige vækstmuligheder for Novo Nordisk.

Det viser en ny analyse ifølge Børsen.

JP Morgan hævede for nylig kursmålet for Novo Nordisk-aktien fra 290 til 340 og gav anbefalingen "overvægt" i stedet for "neutral" til sine kunder. Og en 38-siders lang rapport løfter lidt mere af sløret omkring baggrunden for den beslutning, skriver Børsen.

Heri fremgår det blandt andet, at bankens analytikere har enorme forventninger til den tabletbaserede udgave af GLP-1-molekylet semaglutid, som Novo er i fuld gang med at udvikle, og som forventes lanceret i løbet af 2020.

Medicinalanalytiker Richard Vosser forventer, at diabetespillen i løbet af blot fem år på markedet vil nå et årligt salg på mere end 27 mia. kr. Det er ifølge avisen 46 pct. højere end gennemsnittet af andre analytikeres estimater.

Oral semaglutid har i den grad leveret varen i kliniske studier i sammenligning med andre injicerbare eller orale diabeteslægemidler, men en af de store ubekendte faktorer i forhold til Novos muligheder på markedet er prissætningen.

Her har Richard Vosser nu en øget tro på, at prisen vil blive sat i et fornuftigt leje, der sikrer udbredelse af produktet. Han forventer en pris på 10 dollars per dag i USA, som er 30 pct. lavere end injicerbare GLP-1-analoger, men dog en del højere end de 6 dollars om dagen, som andre orale diabeteslægemidler koster.

Udover succes med GLP-1-tabletten peger analytikeren ifølge Børsen også på et aftagende pres på insulinpriserne i USA og en generel god udvikling på det hastigt voksende GLP-1-marked, hvor den nye pille dog vil kannibalisere noget af salget fra Novos markedsførte injicerbare produkter Victoza og Ozempic.

JP Morgan regner med, at Novo Nordisks samlede salg af GLP-1-præparater vil vokse fra omkring 26 mia. kr. i 2018 til cirka 61 mia. kr. i 2025. Man ser dog en mulighed for, at det kan ryge helt op på 74 mia. kr. eller helt ned på 54 mia. kr. i 2025.

Novo Nordisk jagter konkurrencefordele med nye versioner af GLP-1-tablet 

Prisen bliver afgørende for Novos store håb 

Eli Lilly vil tage kampen op mod Novos fremtidshåb: Køber oral GLP-1-kandidat 

Børshus: Spår stadig milliardsalg af Novos fremtidshåb 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier