Ambu-direktør jubler over indtog fra konkurrent

Det er en god nyhed for Ambu, at en af selskabets største konkurrenter, japanske Olympus, nu også vil til at lave videoskoper til engangsbrug, ligesom Ambu gør. Det mener adm. direktør Lars Marcher, men analytikerne er mere forbeholdne.
Foto: /Ritzau Scanpix/Claus Bech
Foto: /Ritzau Scanpix/Claus Bech

Japanske Olympus har annonceret, at man nu vil til at lave engangsvideoskoper, altså det samme produktområde som har været den primære årsag til Ambus vækstridt i de sidste par år. Det bliver altså et komplementært produkt til de genanvendelige produkter, som Olympus ellers normalt producerer. Og det er en god nyhed for Ambu, mener den danske medicokoncerns topchef Lars Marcher, da det underbygger succeshistorien ved engangsprodukterne.

Det skriver Børsen.

"Det åbner markedet og gør det lettere for os at komme ud på hospitalerne og sige, at nu er jeres leverandør igennem mange år på samme banehalvdel som os, så køb nogle Ambu-produkter med det samme, fordi vi har dem," siger Lars Marcher.

Han erkender, at det på sigt vil betyde øget konkurrence for Ambu, men mener dog ikke at en produktlancering fra Olympus er lige rundt om hjørnet, da det japanske selskab aldrig før har produceret engangsudstyr.

Olympus melder ikke noget om, hvad det er for undersøgelser, som der skal laves med deres kommende engangsskop, men flere spekulerer i, om det kan være til lungeundersøgelser - den type undersøgelser som Ambu først og fremmest lukrerer på. Hos Carnegie mener analysechef Niels Leth, at det netop er der, hvor Olympus vil angribe, og det kan blive en hård udfordrer for Ambu, da Olympus allerede er markedsledende på videoskop-området.

Japansk konkurrent angriber Ambus guldhåb

Storaktionær i Ambu solgte 13,5 mio aktier med usædvanlig stor rabat

Ambus bestyrelsesformand sælger 250.000 aktier for 61,2 mio. kr 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også