Medicinalkæmpe om nyt europæisk hovedkontor: Derfor valgte vi Danmark

Én af Kinas største medicinalvirksomheder udbygger sin tilstedeværelse i Europa og har valgt Danmark og Hørsholm som base for de europæiske aktiviteter.
Peter Halkjær-Knudsen, vice præsident i Raybow Pharma ser mange fordele ved Danmark som base for selskabets europæiske hovedkvarter. | Foto: PR, Raybow Pharma
Peter Halkjær-Knudsen, vice præsident i Raybow Pharma ser mange fordele ved Danmark som base for selskabets europæiske hovedkvarter. | Foto: PR, Raybow Pharma

Københavns stærke life science-miljø, en god logistik og en let adgang til selskabets europæiske markeder, var blandt de afgørende faktorer, der fik den internationale medicinalvirksomhed Zhejiang Jiuzhou Pharmaceuticals til at vælge Hørsholm lige nord for København som base for selskabets nye europæiske CDMO-hovedkontor med fokus på kemisk forskning, udvikling og produktion.

Det fortæller danske Peter Halkjær-Knudsen, der som vice præsident i CDMO-afdelingen hos Raybow Pharma, datterselskab til Zhejiang Jiuzhou Pharmaceuticals, har fået opgaven med at lede det nye europæiske hovedkontor i Hørsholm.

Han fremhæver særligt Kastrup Lufthavn, der som en yderst effektiv fragt-lufthavn gør det er muligt at få varer leveret på få dage, som et stærkt aktiv.

”Told og spedition tager normalt under en dag - det er langt bedre end Paris, Frankfurt eller London,” siger Peter Halkjær-Knudsen.

”Geografisk placering bliver dermed til en diskussion om timer fra afsendelse til modtagning, ikke afstanden i km. Afstanden er irrelevant, når der en god infrastruktur med Told, speditør og en logistik, der fungerer gnidningsløst, som tilfældet er i Kastrup lufthavn. Det er en enorm styrke, at vi dermed får så let adgang til vores europæiske markeder,” fortsætter han.

Raybow Pharmaceuticals er i forvejen repræsenteret i USA, Europa og Kina og beskæftiger omtrent 1000 ansatte. Omsætningen er ikke offentlig, men firmaet er en helejet ’business unit” af moderselskabet Zhejiang Jiuzhou Pharmaceuticals med en årlig milliard-dollar stor omsætning.

Det europæiske hovedkontor får 10 ansatte og forventes at være nettorentable ”indenfor kort tid”, oplyser Peter Halkjær-Knudsen.

”Det er let, overskueligt og forbundet med meget lav risiko at etablere sig i Danmark. Også af den grund regner vi med relativt hurtigt at få de først kunder i hus og skabt omsætning i forretningen,” vurderer Peter Halkjær-Knudsen.

Nemt at etablere sig i Danmark

Etableringen af et centralt i CDMO-hovedkontor i Hørsholm nord for København sker for især at få tættere kontakt til de europæiske kunder og samarbejdspartnere.

”Fra Danmark kan vi få let adgang til både de nordiske og alle vores øvrige europæiske markeder. Det er simpelt at starte et ApS i Danmark, kun det at få bankkonti kan tage lidt tid. Desuden er der en veludviklet service-industri i Danmark med meget kompetente advokater, bogholdere og revisorer, der kan supportere en ny virksomhed,” fortæller Peter Halkjær-Knudsen.

”Skat og lønningsbogholderi kan ordnes via abonnement og kører helt i baggrunden. Det skal man heller ikke bruge tid på,” tilføjer han.

Også det danske lønsystem får rosende ord med på vejen. Det er simpelt og enkelt at hitte rede i, om end det er vigtigt – gør Peter Halkjær-Knudsen opmærksom på - at forklare udlændinge, at lønnen i Danmark er højere end i andre europæiske lande.

”Men det er fordi, vi som virksomhed selv skal betale alle skatter og udgifter – i alle andre lande er der en stor udgift til firmaet i tillæg til lønnen for hver ansat – det gælder ikke her,” siger Peter Halkjær-Knudsen.

Stort potentiale i asiatiske virksomheder

Det er organisationen Copenhagen Capacity, der blandt andet står for markedsføringen af øresundsregionen, Greater Copenhagen, der har introduceret Raybow Pharma for mulighederne i regionen, hvor 12 universiteter, 32 hospitaler og mere end 300 biotekvirksomheder til sammen udgør klyngesamarbejdet Medicon Valley.

Også den japanske medicinalgigant Daiichi Sankyo har Copenhagen Capacity hjulpet til Danamrk, og potentialet i selskaber fra netop Asien er stort, lyder det.

”Asiatiske virksoomheder rummer et godt og stort potentiale. Der er stor kapital og investerings-lyst blandt mange kinesiske firmaer, og mange japanske firmaer er meget interesseret i at samarbejde med vore dygtige forskere og biotek-firmaer for at finde fælles løsninger, på nogle af de medicinske udfordringer, vi står overfor,” fortæller Claus Lønborg, adm. direktør i Copenhagen Capacity, til MedWatch.

Daiichi Sankyo ville således gerne bidrage med at ’helbrede’ cancer, og blev tiltrukket af Copenhagen Capacitys forskningsstyrke indenfor onkologi.

”Sammen med det setup, der er i forbindelse med kliniske forsøg via NEXT samarbejdet, fandt Daiichi det attraktivt at slå sig ned i Dammark. Raybow Pharma er et salgs- og udviklingskontor, og de kommer hertil især på grund et godt marked,” siger Claus Lønborg.

Copenhagen Capacity har da også en afdeling med specielt fokus på at servicere kinesiske firmaer, og afdelingen samarbejder med organisationens sektorspecifikke afdelinger, herunder netop life science-afdelingen.

”Men det er ikke sådan, at vi markedsfører os specifikt overfor asiatiske selskaber. Vi fokuserer på de styrkepositioner, vi har i Greater Copenhagen og rækker ud til alle de virksomheder og klynger verden over, som vi vurderer kan have interesse i det, vi kan her i regionen,” siger Claus Lønborg om vilkårne for det spirrende biotek-miljø, der ifølge ham er i og omkring hovedstaden.

København på shortlisten

Netop det aktive biotekklima i Danmark spillede da også ind i overvejelserne, da Raybow Pharma skulle træffe beslutning om, hvor hovedkontoret skulle placeres. Andre end den danske life-science klynge var således også i spil, men når det kom til stykket, var den danske den mest attraktive.

”Vi kunne have valgt lignende miljøer i Cambridge eller andre steder. Men det levende og innovative biotek-miljø i København har sat hovedstaden i top på ’shortlisten’ over mulige placeringer i Europa. Det var med til at gøre udslaget,” fortæller Peter Halkjær-Knudsen fra Raybow Pharmaceuticals, der forventer at være etableret i Danmark inden for kort tid.

”Vi er i forhandlinger med et par store kunder – deres svar vil give os implementeringstakten. Jeg håber, de kan beslutte deres strategi i løbet af den næste måned. Når det sker, er vi klar til rykke,” siger Peter Halkjær-Knudsen.

Globalt medicinalselskab åbner nordisk hovedkontor i København

Medicinalkæmpe om nyt nordisk hovedkontor: Derfor valgte vi København

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også