Lundbeck indlemmes i Nasdaq-program: Investorer i USA skal få øje på danske aktier

Et særligt program under Nasdaq skal sikre større synlighed for blandt andet danske aktier blandt amerikanske investorer. Lundbeck er netop blevet optaget i programmet, og Carsten Borring, chef for nynoteringer hos Nasdaq i København, håber på, at flere danske life science-selskaber kan følge trop.
Foto: Nasdaq/PR
Foto: Nasdaq/PR

Børsmarkedet Nasdaq vil have flere amerikanske investorer til at få øjnene op for udenlandske aktier.

Man har derfor lanceret det såkaldte Nasdaq International Designation Program for at øge synligheden af aktier, som ikke er noteret i USA, og i løbet af de seneste par måneder har man indlemmet to danske C25-selskaber i programmet.

"Vi har fået Carlsberg og Lundbeck med fra Danmark indtil videre," siger Carsten Borring, der er chef for nynoteringer på Nasdaq i København, til MedWatch.

Han tilføjer, at man også har store selskaber som den tyske dækproducent Continental og det japanske e-handelsselskab Rakuten, der er sponsor for fodboldklubben FC Barcelona, med i programmet.

Lundbeck kom officielt med i programmet fra og med udgangen af juni.

Forskellige niveauer

The Nasdaq International Designation Program er et relativt nyt initiativ for selskaber, der er listet på Nasdaqs markeder uden for USA, men også har aktier til salg i USA gennem såkaldte ADR-programmer. En ADR - eller American Depositary Receipt - er et værdipapir, som repræsenterer en - eller flere eller færre - aktier i et udenlandsk noteret selskab.

Ifølge Carsten Borring er der forskellige niveauer for, hvordan man kan håndtere sit salg af aktier i USA, og ADR'er inddeles i niveauerne level 1, level 2 og level 3.

"Level 3 er der, hvor du både er listet på Nasdaq i New York og har rejst kapital i forbindelse med sådan en notering, ligesom Zealand Pharma f. eks. gjorde. Level 2 er, hvor du bare bliver listet i USA, ikke rejser kapital, men tager en del af dine aktier og putter derover. Og så har du level 1, der sådan set er unoterede aktier i USA, men hvor du tager en portion af de danske aktier og giver dem til en bank, der konverterer dem ind og sælger dem over the counter, så de ikke får nogen markedsplads, men amerikanerne alligevel kan købe aktier i den størrelse de ønsker," forklarer han.

Øget synlighed

I level 1 kan ADR'erne enten være usponsorerede, eller de kan være sponsorerede, hvilket vil sige, at store finanshuse som Deutsche Bank, JPMorgan eller Citi Group hjælper med at sælge dem.

"Men det er ikke supersynligt, og der er vi i Nasdaq gået ind og har sagt, at for de her programmer, som ikke er rigtigt noterede, der laver vi en lille venue, hvor vi giver det noget ekstra synlighed i USA. Så det er for at puste indsatsen i USA en smule op uden at blive rigtig børsnoteret derovre," siger Carsten Borring.

Det indebærer blandt andet at Lundbeck og de andre udenlandske selskaber får deres egen side med oplysninger om dem på Nasdaqs officielle hjemmeside, så de amerikanske investorer bedre kan finde oplysninger om dem.

Det indebærer herudover også en række virtuelle roadshows - altså filmede præsentationer fra selskaberne selv - analytikerdage på Nasdaqs kontorer i New York, samt reklamer på både Times Square i New York og på sociale medier.

Vil have samlede pakker

Carsten Borring håber, at man med tiden kan få endnu flere danske og nordiske selskaber med i programmet, som har kørt siden december 2015 - særligt fra life science-industrien.

"Vores ambition er at have en god portion med fra Norden. Og vi håber selvfølgelig, at vi kan skabe en klynge omkring nogle af de her healthcare-aktier, hvor mange af dem er derovre og er aktive og har et ADR level 1-program," siger han og tilføjer:

"Nu sidder jeg også og laver en del med biotek og life science, så det kunne være skønt, hvis vi kunne få en lille klynge, så vi kunne få en fælles indsats med 3-4 danske healthcare-selskaber med, og der er en pakke."

Mens selskaber som Zealand Pharma og Novo Nordisk har noteret sine ADR'er i USA, så har både Bavarian Nordic og Genmab f. eks level 1 ADR-programmer, som er sponsoreret af Deutsche Bank, mens Coloplast har et usponsoreret level 1 ADR-program.

Bavarian Nordic var for et par år siden på vej mod en notering af sine ADR'er i USA, men besluttede sig i stedet til at gennemføre en rettet aktieemission i Danmark, da man ikke mente, at det amerikanske biotekmarked var til en børsnotering alligevel.

Danske life science-selskaber gør sig til overfor amerikanske investorer 

Veloxis vil tættere på amerikanske investorer 

Zealand udvider amerikansk børsentré 

Bavarian: Markedet i USA var ikke til en børsnotering 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også