Konkurrence lægger pres på Novartis' psoriasis-bestseller

Hårdere konkurrence har taget noget af dampen af psoriasismidlet Cosentyx, som også er en af rivalerne til Leo Pharmas Kynthem, og analytikere forudser hårdere konkurrencevilkår på sygdomsområdet.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Første kvartals salgstal viste bød for Novartis på en slem nyhed, når det kommer til psoriasismidlet Cosentyx. Her var salgsraterne nemlig styrtdykket, navnlig i USA. Med et salg på 580 mio. dollars var det faldet med 35 mio. dollars siden fjerde kvartal.

Det skriver Reuters.

Midlet er en af konkurrenterne til danske Leo Pharmas Kyntheum, om end det på det amerikanske marked er Valeant, som Novartis konkurrerer med (Leo Pharma sidder kun på de europæiske rettigheder til midlet). Men Cosentyx og Kyntheum er kun to midler ud af af et voksende udbud af terapier til behandlingen af hudsygdommen.

“Det er muligt, at vi begynder at se effekterne af et mere konkurrencepræget landskab for psoriasis,” siger Laura Sutcliffe, som er analytiker hos Berenberg.

Men alligevel satser Novartis på, at Cosentyx sammen med hjertemedicinen skal være nogle af de midler, som skal indbringe en god portion af indkomsten i takt med at eksempelvis salget af kræftmidlet Gleevac er under pres for fra nye behandlinger og patentudløb.

Leo Pharma får skarp konkurrence på det danske psoriasismarked

Novartis gør sig til med nye data for psoriasishåb

Novartis giver baghjul til konkurrenter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også