Amgen taber retssag mod FDA og kopister

Medicinalselskabet Amgen har forsøgt at sagsøge sig til seks måneders ekstra markedsekslusivitet for lægemidlet Sensipar, men har nu tabt retssagen mod de amerikanske lægemiddelmyndigheder, FDA.
Foto: AP/POLFOTO
Foto: AP/POLFOTO

Amerikanske Amgen må sande, at det ikke er lykkedes for selskabet at presse ekstra markedseksklusivitet ud af FDA for selskabets lægemiddel Sensipar.

Det skriver erhvervsmediet Fiercepharma.

Dermed er der åbnet for, at kopister kan tage en bid af Sensipars årlige salg på 8,5 mia. kr., når Amgens patent på Sensipar udløber den 8. marts.

FDA giver markedseksklusivitet til bl.a. midler mod sjældne sygdomme og midler til børn og unge, og det indebærer, at FDA ikke godkender f.eks. kopimedicin, så længe eksklusiviteten gælder.

Amgen havde argumenteret for, at FDA skulle give seks måneders ekstra markedseksklusivitet til Sensipar, fordi midlet også henvender sig til unge, og fordi FDA havde tildelt markedseksklusivitet til Johnson & Johnsons præventionsmiddel Ortho Tri-Cyclen.

Men en domstol i USA afgjorde, at der ikke havde været nogen forskelsbehandling de to selskaber imellem, og at Sensipar derfor ikke skulle tildeles ekstra markedseksklusivitet.

Sensipar bruges til at nedsætte calciumniveauet i blodet, hvilket bl.a. ofte er nødvendigt for patienter med nyresygdomme.

På et telefonmøde med investorer og analytikere i begyndelsen af februar fortalte Amgens kommercielle direktør, at kopisters eventuelle indhug i Sensipar har stor indflydelse på, om selskabet lander i den høje eller den lave ende af sine forventninger for 2018, skriver Fiercepharma.

Analytiker venter storopkøb: Amgen har 420 mia. kr. at handle ind for

Amgen slæbt for Lægemiddelstyrelsen i sag om ulovlig reklame  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også