J&J’s skizofreni-markedsføring skaber opstandelse

I sin nye markedsføring for skizofrenimidlet Invega Sustenna kan Johnson & Johnson bruge et argument, der får flere til at hæve øjenbrynene.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Ifølge forskningen kan brugen af Johnson & Johnsons skizofrenimiddel Invega Sustenna sænke risikoen for, at patienter ender i fængsel.

De data blev lige efter nytår godkendt af de amerikanske lægemiddelmyndigheder, FDA, som derfor gav selskabet tilladelse til at tilføje det på indlægssedlen. Men nu hvor Johnson & Johnson skal til at bruge det som argument i salget af midlet, har det skabt kontroverser.

Det skriver FiercePharma

Den store non-profit organisation, der dækker det amerikanske fængselssystem, Marshall Project, kalder det problematisk, hvis Invega Sustenna bliver markedsført som en måde at slippe for fængsel. Hos Janssen, Johnson & Johnsons farmadivision, afviser man, at det skulle være uhensigtsmæssigt at bruge mindre risiko for fængsling som et salgspunkt.

”I dag er fængselssystemet den største udbyder af mental sundhedspleje i US, og hos Janssen er vi engagerede i at fremme effektive terapier og adressere disse udfordrende omstændigheder for at kunne tilbyde håb til dem, som bliver ramt af skizofreni,” sagde en talskvinde fra selskabet.

Netop en reduktion i risikoen for at blive fængslet kan dog også være et signifikant salgsargument, specielt for et injektionsbaseret middel som Invega Sustenna, som er dyrere end de rivaliserende tabletbehandlinger mod sygdommen. Og ofte ønsker forsikringsselskaber ikke at finansiere de ekstra omkostninger.

Endnu en forlomme til Johnson & Johnson-middel

Tyskere satser på skizofreni efter fejlslagent Alzheimers-forsøg

Lundbecks forskningsdirektør: "Vi siger ikke nej til et godt tilbud" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også