GlaxoSmithKline sadler om i Afrika

I det seneste forsøg på at rette op på GlaxoSmithKlines konkurrenceevne, prøver selskabets topchef Emma Walmsley nu at få styr på udgifterne i selskabets Afrika-division.
Foto: POLFOTO/AP/arkiv
Foto: POLFOTO/AP/arkiv

Hos GlaxoSmithKline har ledelsen nu valgt at skære ned på selskabets sats i Afrika.

Det skriver Bloomberg.

GlaxoSmithKline er en af de få medicinalselskaber, der for alvor har lavet et større indtog i de afrikanske lande syd for Sahara i forsøget på at få del i den voksende middelklasse på kontinentet. Så beslutningen om at spare i Afrika kommer derfor som noget af en kovending.

Selskabet vil stoppe den direkte markedsføring til sundhedspersonale og vil i stedet benytte sig af distributører i 29 forskellige lande i regionen. Det vil også betyde tab af jobs, men GlaxoSmithKline afviser at oplyse en nærmere antal.

Det var Emma Walmsleys forgænger Andrew Witty som førte an i ambitionerne i de afrikanske markeder. For fire år siden løftede han sløret for en plan om at bruge op til 130 mio. pund (cirka 1 mia. kr.) på at slå stærke rødder i de afrikanske lande. Det skulle tilføre yderligere 500 medarbejdere til de allerede 1500 GSK-ansatte spredt over 40 lande på det afrikanske kontinent.

Selskabet afviser, at omsadlingen kommer til at få effekt på adgangen til GSK-medicin i de berørte markeder.

Medicinalkæmper vil teste forebyggende HIV-behandling i Afrika

Afrikansk alliance åbner op for udenlandske medicinalgiganter

Virussen, der vækkede verden 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også