Analytiker: GLP-1 kan komme i fokus på Novos kapitalmarkedsdag

Når Novo Nordisk tirsdag holder kapitalmarkedsdag, kan der især komme fokus på GLP-1-markedet, og hvordan Novo Nordisk vinder det, vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.
Foto: /ritzau/Stine Tidsvilde
Foto: /ritzau/Stine Tidsvilde
AF RITZAU FINANS

Der er lagt op til bred gennemgang af Novo Nordisks forretnings- og udviklingsaktiviteter på selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag, og vanen tro næppe nye finansielle målsætninger.

Det vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen forud for tirsdagens investormøde, der i år er henlagt til Måløv.

"Jeg kan på ingen måde se Novo gå væk fra sin målsætning om at vokse 5 pct. i gennemsnit målt på driftsindtjeningen i de kommende år. Det ville være en kæmpe overraskelse."

"Men der er to sessioner, der i mine øjne ser spændende ud. Det handler om GLP-1-markedet, og hvordan Novo vinder det, og så er der selvfølgelig break-out sessionen om oralt semaglutid," siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Joker i ærmet

På det lukrative marked for GLP-1-behandling til type 2-diabetes vokser Novos supersællert Victoza med tocifrede vækstrater, men salget af det konkurrerende middel Trulicity fra Eli Lilly vokser endnu hurtigere, og Novo har i en periode tabt markedsandele.

Baggrunden er formentlig bekvemmelighed, da Trulicity skal bruges én gang ugentligt mod Victozas én gang dagligt.

Til gengæld har Novo fået bedre kort på hånden i konkurrencen. Selskabet regner snart med at få sin ugentlige GLP-1-analog, semaglutid godkendt, så den kan lanceres på tre af de væsentligste markeder i 2018 - det amerikanske, det europæiske og det japanske.

Semaglutid har i et direkte sammenligningsstudie med netop Trulicity vist sig at giver såvel bedre blodsukkerkontrol som større vægttab.

Men også Victoza ser ud til at stå bedre i konkurrencen. Novo kunne i slutningen af august fortælle, at den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har godkendt, at Victoza nedsætter risikoen for alvorlige hjerte-kar-hændelser i patienter med type 2-diabetes og konstaterede hjerte-problemer.

Siden har Novo indledt en kampagne rettet mod forbrugerne i USA, og selskabet har også set det første glimt af en øget penetration for Victoza, sagde koncernfinansdirektør Jesper Brandgaard i starten af november i forbindelse med præsentationen af regnskabet for tredje kvartal.

Tablet i fokus

Et andet emne, der kan tiltrække sig opmærksomhed på kapitalmarkedsdagen, er præsentationen af Novos tabletversion af Semaglutid, der i er i den afsluttende kliniske udviklingsfase 3.

"Der kommer ikke nyt om data, men der kan komme noget om økonomien bag, og hvordan det lader sig gøre produktionsteknisk at få det gjort rentabelt," siger Michael Friis Jørgensen, der generelt ikke anser kapitalmarkedsdagen som en væsentlig kursrykker.

"Men stemningen er bedre om aktien lige nu, og det forventer jeg, kan blive forstærket. Der kommer jo næppe nogle negative udmeldinger. Så det kan blive en svagt positiv kurstrigger. Man har jo formentlig nogle OK budskaber om oral Semaglutid samt recepttal fra GLP-1-markedet, der viser positive signaler, efter at Novo i august fik hjerte-kar-dataene på Victoza," siger Michael Friis Jørgensen.

Aktien i Novo stiger mandag med 0,4 pct. til 322,10 kr. og har medregnet udbytte leveret et samlet afkast på 30 pct. siden årsskiftet.

 Bernstein indleder dækning af Novo Nordisk

 Novo bruger 140 mio på tv-reklamer i USA

 Novo rokerer stort i USA - 185 job nedlægges, men erstattes af andre 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også