MedWatch

Analyse: Nye ”blockbustere” skal drive væksten i 2013

Der er et opsving på vej i den globale medicinalindustri, skriver Reuters. Nye lægemidler indenfor en række områder skal drive væksten og udvikle sig til regulære ”blockbustere” indenfor de kommende 12 måneder.

Industrien har fået momentum igen efter et år med hele 39 nye medicingodkendelser i USA – et antal som kun er overgået i 1996 – og der er tegn på, at opsvinget kan fortsætte i løbet af 2013.

Roche, GlaxoSmithKline, Eli Lilly, Biogen Idec, Gilead Sciences og Novo Nordisk er blandt firmaerne med vigtige, nye produkter, som går ind i de afsluttende udviklingsstadier i år.

Industrien har brug for en sejrsstime efter en årrække med dårlige afkast pga. en bølge af patentudløb.
Nu ser virksomhederne dog ud til at være kommet sikkert over patentkløften, og nye muligheder overskygger efterhånden tabene.

Europæiske medicinalvirksomheder har f.eks. potentiale til at levere nye lægemidler fra 2013 til 2015 med et årligt topsalg på 64 mia. dollar (eller 27 mia. dollar hvis man tager de negative briller på), mens tab som følge af patentudløb i perioden kun vil være på 12 mia. dollar, ifølge estimater fra Deutsche Bank.

Ikke i sikkerhed endnu

Simon Friend, som er global pharmaceutical leader for PricewaterhouseCoopers, medgiver, at det begynder at lysne. Men han advarer om, at det stadig er for tidligt at sige, at medicinalvirksomhederne er i sikkerhed, især fordi myndigheder og forsikringsselskaber bliver sværere og sværere at forhandle med om nye lægemidler.

”Produktiviteten er ved at blive vendt, men et andet vigtigt spørgsmål er, om industrien kan få de priser for nye produkter, som de har behov for,” siger han.

Ikke desto mindre mener analytikere, at interessen i sektoren fra vækstfonde vokser, og investorer er begyndt at kigge nærmere på medicinalindustrien.

Læs hele analysen fra Reuters her.

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier