Analytiker: Pfizer-salg kan løbe ind i konkurrencelov-problemer

Der er en risiko for, at salget af Pfizers babymad-division til Nestlé kan løbe ind i problemer. Selvom Pfizer fokuserer forretningen på farma, er der ingen tegn på, at den danske Ferrosan også ryger ud af porteføljen, skriver NutraIngredients.
Foto: Nestlé/ PR
Foto: Nestlé/ PR
oversat af Martin Petersen

Ifølge en analytiker kan Nestlé’s opkøb af Pfizer Nutrition for 9,02 milliarder euro nu blive ramt af den amerikanske konkurrencelovgivning, efter man snuppede medicinalgigantens babymadsforretning for næsen af Danone.

Nestlé estimerer, at omsætningen for deres nyeste division vil være på 1,83 mio. euro i år, hvilket bringer det samlede salg af babymadprodukter op på 5,33 mia. euro.

Credit Suisse-analytiker Alex Molloy siger at anti-trust myndigheder kan gribe ind over for firmaet på markeder, som har betydning for ca. 25 procent af Pfizer Nutritions forretning. Det globale marked for modermælkserstatning anslås at være omkring 23 mia. euro.

Den amerikanske anti-trust lovgivning er en konkurrencelov som forhindrer monopoldannelse.

Deputy head of corporate media relations for Nestlé, Chris Hogg, siger til websiden nutraingredients.com, at det er for tidligt at kommentere på anti-trust-spørgsmålet.

”Handelen står over for myndighedsgodkendelse i flere forskellige jurisdiktioner,” siger Hogg.

”Så det ville være for tidligt at komme med yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt. Af samme grund har vi ikke udtalt os om den samlede globale markedsandel. Vi skal først have myndighedsgodkendelserne i de forskellige jurisdiktioner på plads, inden vi udtaler os om den slags udfordringer.”

Den slags udfordringer kan blive en realitet i Latinamerika, det sydøstlige Asien, Australien og Sydafrika, men problemerne kommer højst sandsynligt ikke til at have nogen indvirkning på det 4,57 mio. euro store kinesiske marked, der anses som det vigtigste for virksomheden.

Globalt set er babymad den hurtigst voksende kategori af emballerede fødevarer, og væksten i modermælkserstatning i Kina er på 20 procent. Pfizer sidder på 8 procent af det marked, som føres af Mead Johnson med 16 procent og Danone med 14. Nestlé står kun for 4 procent på det marked.

Da den kinesiske fødselsrate stadig er høj til trods for landets et-barns-politik, står markedet til at blive fordoblet til 9,14 mill. i 2016.

Aktierne for både Nestlé, Pfizer og Danone holdt kursen i kølvandet på nyheden.

Pfizer, som har skilt sig af med virksomhedsområder, der ikke er relaterede til farma, vil være glade for udsigterne til en højere pris end markedsanalytikerne forventede og overføre det til virksomhedens kerneområder.

Pfizer har ikke indikeret, om den danske kosttilskudsvirksomhed Ferrosan, som de opkøbte i en stille handel i februar 2011, også skal sælges.

Læs hele historien fra NutraIngredients her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også