Udviklingspris for ét lægemiddel hos giganterne: 4-11 mia. dollar

De største medicinalgiganters samlede omkostninger til forskning og udvikling i perioden 1997-2011 løber i flere hundrede milliarder dollars, hvis man ser på hvert selskabs F&U budget og deler det med antal godkendte lægemidler, fremgår det af en artikel på Forbes.com.
Foto: Dima V / Stock.Xchng
Foto: Dima V / Stock.Xchng
Oversat af Frederikke Ravnborg Wind-Hansen

En repræsentant fra medicinalvirksomheden Eli Lilly skrev på selskabets blog Under Super Bowl, at de gennemsnitlige omkostninger ved at lancere et nyt lægemiddel på markedet er $ 1,3 mia. Et beløb, der ville kunne dække 371 Super Bowl annoncer, 16 millioner officielle NFL fodbolde, to fodboldstadions, aflønne næsten alle NFL spillere og betale for alle sæder i samtlige fodboldstationer i seks uger.

Et gennemsnitligt lægemiddel udviklet af en stor farmaceutisk virksomhed koster mindst $ 4 mia og helt op til $ 11 mia.

 

Læs hele Forbes' artikel her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også