Uroen ved Det Røde Hav kan fordoble fragtpriserne

Årligt sejler flere end 20.000 skibe gennem Suezkanalen, hvilket svarer til cirka 10 pct. af verdenshandlen. 
Foto: Stringer
Foto: Stringer

Oprørsbevægelse fra Yemen angriber civile fragtskibe med missiler og droner ved Det Røde Hav, hvilket tvinger Mærsk og andre rederier til at omlægge og forlænge deres normale sejlruter.

Det vil fordyre fragten og risikerer at smitte af på prisen for kunderne.

Det skriver Berlingske Business.

Et Mærsk-skib blev i sidste uge angrebet med et missil, da det var på vej gennem Bab el-Mandeb-strædet ved Det Røde Hav. Den yemenitiske Houthi-bevægelse, der har støtte fra Iran, angreb mandag yderligere to containerskibe, og bevægelsen har truet med at angribe alle skibe med kurs mod Israel uanset skibenes nationalitet.

Peter Sand, der er chefanalytiker hos analysevirksomheden Xeneta, siger, at det kommer til at kræve flere skibe at fragte den samme mængde varer mellem Europa og Asien, når rederierne skal sejle syd om Afrika.

”Hvis rederierne skal sejle syd om, vil det kræve tre ekstra skibe, og derfor kan vi godt se en stor effekt på raterne. Vi ser allerede, at raterne er steget i de seneste dage, og kommer det her til at tage flere uger, kan vi hurtigt se en fordobling,” siger han til Berlingske Business.

Årligt sejler flere end 20.000 skibe gennem Suezkanalen, hvilket svarer til cirka 10 pct. af verdenshandlen. Omkring 2500 af skibene er danske, hvoraf en stor andel af disse er Mærsk-skibe.

Udsigten til de stigende fragtpriser har fået aktiekurserne til at stige hos flere af de danske rederier. De seneste fem dage er Mærsk steget med over 15 pct., Torm er steget med 7 pct., og Norden er steget med omkring 5 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også